خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطة بین هوش هیجانی مدیران با میزان کاربست مولفههای سازمان
یادگیرنده درمدارس انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نرع همبستگی است» جامعة آماری
شامل کلیة مدیران مدارس راهنمایی و متوسطة شهر اراک در سال تحصیلی ۹۰-۹۱ است که بر اساس
جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی ۱۶۶ مدیر انتخاب
شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامة هوش هیجانی سیبریا شیرینگ و پرسشنامة
محققساخته کاربست مژلفههای سازمان یادگیرنده است. دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و
حد متوسط قرار دارد و همچنین میزان کاربست مژلفههای سازمان پادگیرنده در مدارس مورد مطالعه
سیستمی از طریق هوش هیجانی آنهاء قابلپیشبینی است. اما بین هوش هیجانی مدیران با دو مژلفة
دیگر سازمان پادگیرنده (قابلیت شخصی و یادگیری تیمی) رابطة معنادار مشاهده نشد.
ملخص الجهاز:
نتايج همبستگي بين ميزان هوش هيجاني مـديران و ميـزان کاربست هريک از مؤلفه هاي سازمان يادگيرنده بدين شـرح اسـت : بـين هـوش هيجـاني مديران و قابليت شخصي آن ها رابطۀ معنادار وجود ندارد؛ زيرا (٠٠٥ r ) در سطح ٠٥= a وجود دارد.
سؤال ٥- سهم تبييني هوش هيجاني مديران در پيش بيني هريک از مؤلفه هاي سازمان يادگيرنده به چه ميزان است ؟ همانطور که در جداول همبستگي پيرسون ملاحظه شد، نتايج به دست آمـده از تجزيـه و تحليل داده ها بيان مي کند، که بين هوش هيجاني مـديران بـا سـه مؤلفـۀ سـازمان يادگيرنـده (الگوهاي ذهني، آرمان مشترک، ، تفکر سيستمي) همبستگي مثبت و معنادار وجود دارد.
در خصوص سؤال ٢، نتايج حاصل براساس اطلاعات به دست آمده حاکي از اين است که در اين تحقيق ميانگين مشاهده شدة سازمان يادگيرنده مديران ٣/٧٠ و انحراف معيار ٠/٥١ است ، و با توجه به نتايج آزمون t تک گروهي بين ميانگين مشاهده شده و ميانگين آماري ميزان کاربست مؤلفه هاي سازمان يادگيرندة مديران تفاوت معناداري وجود دارد.
در مورد سؤال ٣، نتايج حاصل براساس اطلاعات به دست آمده حاکي از اين است که در اين تحقيق بين هوش هيجاني مديران و کاربست مؤلفه هاي سازمان يادگيرنده همبستگي مثبت و معنادار (٢٢٥%= r ) در سطح ٠١ = a وجود دارد.
در خصوص همبستگي هوش هيجاني مديران با هريک از مؤلفه هاي سازمان يادگيرنده ، نتايج پژوهش حاکي از آن است که بين هوش هيجاني مديران و قابليت شخصي آن ها رابطۀ معنادار وجود ندارد؛ زيرا ٠٠٥ همکاران (٢٠٠٩)مغايرت دارد.