خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای مدرسان مراکز آموزش عالی شهرستان قروه
است. این پژوهش به روش توصیفی - پیمایشی انجام شده و جامعدة آماری پژوهش کلیة دانشجویان
مقطع کارشناسی دانشگاههای آزادء پیامنور» علمی کاربردی و غیرانتفاعی شهرستان قروهی کردستان را
دربرمی گرفته است. حجم نمونه شامل ۶۲۳ آزمودنی است که به شیوة نمونهگیری در دسترس انتخاب
شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساختة ارزیابی صلاحیتهای حرفهای مدرسان و
پرسشنامة مقایسههای زوجی انجام شده است که پرسشنامة دوم را ده نفر از استادان علوم تربیتی تکمیل
کردهاند. پس از اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامههاء دادههای پژوهش از طریق آزمون تحلیل عاملی
تاییدی و روش تحلیل سلسلهمراتبی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که برخورداری از دانش عمومی
برنامة درسی» کاربرد فنون متنوع تدریس و اخلاق حرفهای از جمله مهمترین مولفههای بیانگر
صلاحیتهای حرفهای استادان است. افزون بر این» میزان مطلوبیت صلاحیتهای موجود مدرسان در
مراکز آموزش عالی مورد مطالعه بین ۵۳ تا ۲٩ درصد در نوسان بود. در پایان» این نتایج به بحث گذاشته
شدهاند.
ملخص الجهاز:
به طور جزئي تر، اين موضوع به ميان آمد که مهم ترين صلاحيت هاي حرفه اي مورد نياز مدرسان مراکز آموزش عالي در ابعاد مختلف شناختي، رواني - حرکتي و عاطفي کدام اند؟ و عملکرد مدرسان مراکز آموزش عالي علمي - کاربردي، آزاد، غير انتفاعي و پيام نور در هر يک از مؤلفه هاي بيانگر صلاحيت هاي حرفه اي، در چه سطحي است ؟ مباني نظري و پيشينه امروز جهان متوجه شده است که کارآمدترين عامل توليد، انساني است که داراي دانش ، شايستگي، خلاقيت و ظرفيت هاي اخلاقي باشد و چنين انساني تا حد زيادي در نظام آموزشي پرورش مييابد و براي رسيدن به چنين منظوري، کل نظام آموزشي بايد سطح بسيار بالايي از کيفيت را ارائه کند[٢٢].
اگرچه اين ديدگاه ها در ارائۀ تصويري کلي از شايستگيهاي مورد نياز مدرسان مي - تواند بسيار مفيد باشد، به نظر مي رسد جهت فهم عميق تر صلاحيت هاي حرفه اي مورد نياز استادان ، لازم است ويژگيهاي روش مناسب تدريس و ويژگيهاي يک مدرس شايسته با تفصيل بيشتري بررسي شود.
نمودار ١: بار عاملي شاخص ها و مؤلفه هاي بيانگر صلاحيت هاي حرفه اي مدرسان مراکز آموزش عالي (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به اطلاعات نمودار ١، نتايج تحليل عاملي تأييدي بيانگر آن است که بار عاملي همۀ مؤلفه ها بالاي ٣٣.
١ Educational University (Persian) .
٣ approach ٥ Sciences Medical of University Semnan of Journal Academic (Persian) .
٤٠٥٥-٤٠٥٠ ٤٦ Sciences education higher in management Quality .
Process Hierarchy (Persian) Teacher Higher of Value Economic The .