خلاصة:
هدف کلی پژوهش پیشرو تبیین رابطۀ بین سبک اخلاقی مدیران و سرمایه اجتماعی معلمان با میانجیگری فضیلت سازمانی مدارس شهر خرمآباد است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی با استفاده از شیوه مدل معادلات ساختاری است. نمونه تحقیق شامل 300 نفر از معلمان مدارس ابتدایی است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و بر اساس جدول کرجسی مورگان تعیین شد. گردآوری دادههای کمی پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامه رهبری اخلاقی کالشون و همکاران (2011) با ضریب آلفای 91/ 0، پرسشنامه استاندارد فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) با ضریب آلفای 93/0 و پرسشنامه سرمایۀ اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) با ضریب آلفای 93/0 انجام شد. پس از محاسبه روایی و پایایی، این مقیاسها بین نمونه توزیع شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور، نرمافزار آماری Smart PLS به کار گرفته شد. درنهایت، یافتهها نشان از تأیید تمام فرضیههای پژوهش داشت، بهطوریکه سبک رهبری اخلاقی با سرمایه اجتماعی معلمان رابطه معناداری دارد. این رابطه بهویژه هنگامیکه متغیر میانجی فضیلت سازمانی وارد معادله میشود از استحکام بیشتری برخوردار است. بهعبارتدیگر میتوان گفت که فضیلت سازمانی، شدت رابطه بین رهبری اخلاقی مدیران و سرمایه اجتماعی معلمان را افزایش میدهد.
The main goal of the present research is to explain the relationship between managers’ ethical style and teachers’ social capital with mediation of organizational virtuousness in Khorramabad primary schools. The research method is descriptive-correlational by using structural equations modelling method. The sample includes 300 elementary school teachers determined by using random sampling method, based on Krejcie Morgan table. The researchchr('39')s quantitative data was gathered by using ethical leadership scale of Kalshovan and colleagues (2010) with alpha coefficientof 0/91, standard organizational virtuousness scale of Cameron and colleagues (2004) with alpha coefficient of 0/93, and social capital scale of Nahapiet and Goshal (1998) with coefficient alpha of 0/93. After the validity and reliability were evaluated, these scales were distributed among the samples. For analyzing the data and examining the hypothesis, the structural equation modeling with partial least squares method was used. For this purpose, Smart PLSstatistical software was employed. Finally, the findings confirmed all the research hypotheses in a way that there was a significant relation between ethical leadership style and social capital of teachers. This relationship was of greater stability, especially whenthe mediation variable of organizational virtuousness was entered into the equation. In other words, the organizational vituousness increases the relationship between ethical leadership of managers and social capital of teachers.
ملخص الجهاز:
بنابراين همان طور که از رهبري اخلاقي برمي آيد، رهبران اخلاقي به طور مداوم اعتماد و پايبندي به استانداردهاي اخلاقي و معنوي را به تصوير مي کشند و از اين نظر باعث ايجاد الگوي مبادله اي مثبت و با کيفيت با کارکنان مي شوند [٢٥] با توجه به مسائل مطرح شده هدف اصلي پژوهش پاسخگويي به اين سؤال است که آيا رهبري اخلاقي با نقش ميانجي فضيلت سازماني بر سرمايه اجتماعي تأثير دارد؟ رهبري اخلاقي تئوري رهبري اخلاقي به عنوان يک تئوري مستقل ، براي اولين بار بر اساس مطالعات براون ٢٠٠٥ گسترش پيدا نمود [١٧].
نوآوري اين پژوهش آن است که اين ارتباط علي را در سطح عملياتي و تجربي دنبال کرده و با استفاده از روش مدل يابي معادلات ساختاري ، اين رابطه علي را در محيط مدارس مورد آزمون قرار داده است ؛ بنابراين مدل مفهومي ، باهدف شناخت نقش رهبري اخلاقي مديران بر سرمايه اجتماعي معلمان با نقش ميانجيگري فضيلت سازماني آزمون مي شود.
The causal model of the relationship between servant leadership, spirituality in the workplace and social capital, management, Journal of brick, 5 (9), 108.
Examining Social Capital and the Teachers Effectiveness, Journal of educational leadership and management, Islamic Azad university, Garmsar Branch, 5 (3), 145-137 [Persian].
Social capital and organizational excellence, Strategic Management Studies, first year, the third number, 143-123 [Persian].
The relationship between organizational excellence and organizational citizenship behavior, Journal of Management Studies (recovery and transformation), twenty-third year (76), 141 - 155 pages [Persian].
The relationship between ethical leadership and consistency with regard to personal and organizational values to fit the role of the mediator, Journal of Organizational Behavior Studies, the first year, (4), 96-82 [Persian].