خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر اشتراک دانش سازمانی در بین کارکنان نواحی آموزشو پرورش شهر شیراز بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره آموزشو پرورش شهرشیراز بوده که با روش خوشه ای- طبقه ای و تصادفی تعداد 200 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای سودمندی ادراکشده مون و کیم(2001)، نگرش نسبت به اشتراک دانش چنانمننی(2006)، هنجار ذهنی بوک و دیگران(2005)، کنترل رفتار ادراکشده مون کیم(2001)، رفتار اشتراک دانش کابرا و دیگران(2006)، قصد اشتراک دانش چنانمننی(2006)، اعتماد شاکلی زالاباک دیگران(2000) و لذت کمک به دیگران چنانمننی(2006) بوده که پس از محاسبه روایی و پایایی، توزیع و گردآوری شد. نتایج با روش تحلیل مسیر و نرمافزار لیزرل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که هنجار ذهنی، لذت کمک به دیگران و اعتماد اثر مستقیم و مثبت بر سودمندی ادراکشده و کنترل رفتار ادراکشده دارد. در ارتباط با اثر مستقیم سودمندی ادراکشده، کنترل رفتار ادراکشده، بر نگرش به اشتراک دانش، تمایل به اشتراک دانش و اشتراک دانش اثر مستقیم و مثبت مشاهده گردید. همچنین برازش مدل عوامل موثر بر اشتراک دانش سازمانی در بین کارکنان نواحی آموزشوپرورش شهر شیراز مورد تایید است.
Abstract
The aim of the present study is investigating the affecting factors on organizational knowledge, sharing among employees of Shiraz educational organization districts. The statistical population consisted of all the employees of Shiraz Educational Organization, among them 200 were selected by relative stratified random sampling method as the sample. Research instrument consisted of several questionnaires including perceived usefulness questionnaire (Moun and Kim, 2001), Attitude toward knowledge sharing questionnaire (2006), Subjective norms (Buck et al, 2005), Control of the perceived behavior (Moun and Kim, 2001), Knowledge sharing behavior (Cobra et al, 2006), Intention to share knowledge (2006), Trust (Shockley-Zalabak et al, 2000), The pleasure of helping others (2006), which distributed and cumulated after calculating their validity and reliability. Results analyzed using path analysis and Lisrel software. Results of the study indicated that, subjective norm, pleasure of helping others and trust have a direct and positive effect on perceived usefulness and perceived behavior control. Regarding the direct effect of perceived usefulness, perceived behavior control on the attitude of knowledge sharing, the desire to share knowledge and knowledge sharing, there was a direct and positive effect. also, results showed that fitting of the factors affecting organizational knowledge sharing among the employees of Shiraz educational organization, is confirmed.
ملخص الجهاز:
com دريافت مقاله : ٩٧/١/٢١ پذيرش مقاله : ٩٧/٦/٣١ 13 Factors Affecting Organizational The causal model of Among Employees in Educational Knowledge Sharing Districts in Shiraz Mohammad Hasan Seif, Associate Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
Abstract The aim of the present study is investigating the affecting factors on organizational knowledge, sharing among employees of Shiraz educational organization districts.
also, results showed that fitting of the factors affecting organizational knowledge sharing among the employees of Shiraz educational organization, is confirmed.
21 جدول ٢: شاخص هاي آمار توصيفي متغيرهاي پژوهش انحراف متغير ميانگين کجي کشيدگي استاندارد هنجار ذهني 18/80 5/24 0/24 -0/59 لذت کمک به ديگران 15/89 4/60 0/98 0/41 اعتماد 46/72 4/89 0/70 -0/22 سودمندي ادراک شده 34/93 3/70 0/17 -0/66 کنترل رفتار ادراک شده 13/53 3/12 -0/08 -0/16 نگرش به اشتراک دانش 15/00 2/09 -0/08 -0/65 تمايل به اشتراک دانش 18/66 2/85 -0/37 0/46 اشتراک دانش 32/11 5/55 0/46 -0/16 همان طور که در جدول ٢ مشاهده مي شود با توجه به مقادير بدست آمده کجي و کشيدگي براي متغيرهاي پژوهش ، توزيع تمامي متغيرها نرمال است ، بنابراين مي توانيم جهت تجزيه و نحليل يافته هاي پژوهش از روش تحليل مسير استفاده کنيم .
با توجه به اطلاعات مندرج در جدول ٥ مشاهده مي شود اثر غير مستقيم کنترل رفتار ادراک شده بر اشتراک دانش برابر با ٠/٠٤ و با توجه به (٢/٥٦= t) در سطح ٠/٠٥ معني دار است .