خلاصة:
بررسی ادبیات موجود رهبری در سازمانها نشان میدهد که ادبیات و چارچوب نظری جامع و کاملی در مورد رهبری هم افزای بومی که مورد توافق همگان باشد وجود ندارد. لذا این پژوهش با بهره گیری از رویکرد نظریه داده بنیاد به دنبال شناسایی و تبیین ابعاد رهبری هم افزا در قالب الگویی نظام مند برای دانشگاههای ایران میباشد. به منظور جمع آوری دادهها از مصاحبهی نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه مخاطب پژوهش صاحب نظران آگاه و آشنا به امور مدیریتی و افراد دارای سابقه مدیریتی در دانشگاهها بودند. نمونه گیری به صورت هدفمند (نظری) و به روش شبکه متخصصین(گلوله برفی) انجام پذیرفت و دادههای مصاحبه 13نفر ازصاجب نظران و مدیران دانشگاهی با بهره گیری از روش کدگذاری سه مرحلهای اشتراوس و کوربین (1990) تحلیل گردیدند. اعتبارسنجی از طریق بازبینی مشارکت کنندگان و بازبینی توسط همکاران و پژوهشگر صورت پذیرفت. تعداد 506 کد باز در مجموع از مصاحبهها استخراج شد که پس از کدگذاری محوری و انتخابی نتایج پژوهش شناسایی 6 بعد الگوی پارادایمی شامل: عوامل علّی(11مقوله)، مؤلفههای رهبری هم افزا(8مقوله)، بستر و زمینه مناسب (12 مقوله)، عوامل مداخله گر و بازدارنده(7 مقوله)، راهبردها(13 مقوله) و پیامدهای اجرای الگوی رهبری هم افزا(12 مقوله) را به دنبال داشت و در نهایت براساس آنها الگوی پارادایمی رهبری هم افزا برای دانشگاههای ایران طراحی و ارائه گردید.
A review of the existing leadership literature in organizations shows that there is no comprehensive theoretical framework for synergistic leadership that is generally agreed upon. Therefore, this study seeks to identify and explain the dimensions of synergistic leadership in the form of a systematic model for Iranian universities using the grounded theory. Semi-structured interviews were used to collect data. The target population of the study were knowledgeable management experts and people with management experience in universities. Purposeful (theoretical) sampling was performed using a network of experts (snowball). Interviews of 13 scholars and academic executives were analyzed using Strauss and Corbinchr('39')s (1990) three-stage coding method. Validation was done through participant review and peer review and repeated study by the researcher herself. Totally, 506 open codes were extracted from the interviews, which, after axial and selective coding, identified 6 dimensions of paradigm model including Causal conditions (11 categories), synergistic leadership components (8 categories), context (12 categories), intervening conditions (7 categories), strategies (13 categories) and consequences of implementing of synergistic leadership model (12 categories). Finally, a synergistic leadership paradigm model was designed and presented to Iranian universities.
ملخص الجهاز:
Irby, Brown, Duffy, and Trautman 2.
52 از آن جا که طبق مطالعات پژوهشگر تاکنون در مورد اين موضوع، پژوهشي در داخل کشور انجام نشده است ، مؤلفه هاي اين سبک رهبري در بستر دانشگاههاي کشور مشخص نشدهاند و در نتيجه الگويي کاربردي ارائه نشده است و از طرفي مطالعات انجام شده در خارج از کشور نيز محدود مي باشند لذا قطعا نياز بود جهت تشخيص مؤلفه ها و شناسايي بستر مناسب ، عوامل بازدارنده، راهبردها و پيامدهاي اين سبک رهبري پژوهش کيفي با رويکرد داده بنياد انجام گردد تا بدين وسيله بتوان الگوي رهبري هم افزا را در دانشگاهها متناسب با ويژگي هاي بومي ارائه نمود.
جدول ١: اطلاعات جمعيت شناختي گروه مصاحبه شونده (به تصویر صفحه مراجعه شود) در يک نگاه مراحل انجام پژوهش در شکل (٢) آورده شده است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل (٢): مراحل انجام پژوهش يافته ها تجزيه و تحليل دادههاي کيفي بر اساس رهيافت نظام مند نظريه ي داده بنياد اشتراوس و کوربين در سه مرحله کد گذاري باز، کدگذاري محوري وکدگذاري انتخابي صورت پذيرفت که بدين ترتيب عوامل علي ، مؤلفه هاي رهبري هم افزا، بستر و زمينه مناسب ، عوامل مداخله گر و بازدارنده، راهبردها و پيامدهاي اجراي الگوي رهبري هم افزا استخراج شدند به شيوهاي استقرايي بوده و از جزء به کل رسيده است و در نهايت الگوي پارادايمي رهبري هم افزا ارائه گرديد.
An analysis and school board’s perception of the factors of the synergistic leadership theory, (Doctoral dissertation, Sam Houston State University).
An international case study: The transportability of the synergistic leadership theory to selected educational leaders in Mexico (Doctoral dissertation, Sam Houston State University).