خلاصة:
شناخت رفتار اخلاقمدارانه زمامدار پیش از به دست گرفتن حکومت و مدیریت و تطبیق آن با پس از رهبریاش میتواند سیاستهای اخلاقی و میزان صداقت وی در عملکردهای بعدیاش را تبیین و برجستهتر بنمایاند. امام علی علیه السلام در قامت یک زمامدار میکوشد با تأکید بر تقدّم اخلاق بر هر مقولهای نشان دهد آموزههای اسلامی مورد تأکید در خلافتش، همانی است که در دوره پیش از حکومتش قابل رفتارشناسی است. جنگ با خوارج، گرچه پیامدهای ناگواری ایجاد کرد، اما رهبری اخلاقمدار میکوشد ابتدا با اصول اخلاقی مناسب، از بروز جنگ پیش گیرد و پس از جنگ نیز با رفتار اخلاقمدار با دشمنان خویش، نشان دهد که انسانیت برمحور اخلاق بر دیندار بی اخلاق ترجیح و برتری دارد. مقاله پیشرو به تبیین تئوری نوین در حوزه تئوریهای رهبری پرداخته است. یافتههای این پژوهش که با رویکردی توصیفی و تحلیلی و بیشتر بنابر منابع اهل سنت صورت پذیرفته است، چنین تبیین میکند که گزارههای این اخلاقمداری و نیز کارکرد سلبی و ایجابی این رفتار میتواند جامعه تحت امر زمامدار را اخلاقمحور سامان دهد، گفت و گو بر پایه گزارههای خاصِ اخلاقمدار، تن دادن به خواستههای اصلاح گرایانه بنابر بر اقتضائات موجود، استفاده از راهکارهای مناسب برای اسکات خصم جهت ممانعت از تشنّج بیشتر جامعه، حفظ حرمت کرامت انسانی و پاسداشت حقوق افراد مخالف و شبه مخالف نه بر پایه خویشاوندی و سابقه حضور در عرصههای مختلف سیاسی، میتواند کشمکش به وجود آمده در جامعه را با رفتار اخلاقمدار زمامدار دفع کند.
Understanding the ruler's ethical behavior before taking power and extending it to his leadership period can explain the ruler's ethical policies and honesty in subsequent actions. Imam Ali (AS) emphasizes morality's precedence and indicates that the Islamic teachings during his caliphate are the same as his pre-government period. Although the Kharijites war had unfortunate consequences, Imam, with appropriate moral principles, tried to prevent war. After the war, Imam's ethical behavior with his enemies indicated that ethical humanity has a preference over the immoral believer. The present article explains a new theory in the field of leadership theories. This research has been done with a descriptive and analytical approach, mostly according to Sunni sources. Based on the findings, the declarations of this ethicism and the negative and positive function of this behavior can create an ethical society. Dialogue based on specific ethical propositions, accepting reformist demands according to the existing requirements, using appropriate strategies to prevent further convulsions in society, preserving human dignity, and protecting the rights of dissidents and the pseudo- dissidents, not based on kinship and history of presence in various political arenas, can repel the conflict that has arisen in society with the moral behavior of the ruler.