خلاصة:
مقدمه: نظام تعلیم و تربیت برای شکلگیری، تقویت و استحکام خود به آرا و اندیشههای برخاسته از متن فرهنگ و مکتب خود نیاز دارد. اگر این بررسی در منبعی برجسته همچون نهجالبلاغه صورت گیرد، با توجه به فرهنگ اسلامی حاکم بر جامعه ما، پذیرش آن از طرف مخاطبان حتمی خواهد بود. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی و تبیین نظام تربیت اخلاقی در نامه ۳۱ نهجالبلاغه شامل بنیادها، هدفها، اصول و روشهای تربیت اخلاقی انجام شد. روش بهکارگرفتهشده در این تحقیق، با توجه به ارتباط نزدیک و تنگاتنگ روش، هدفها و ماهیت موضوع تحقیق، روش تحلیلی- استنباطی و روش گردآوری مطالب، کتابخانهای و بررسی اسناد بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از روش تحلیل مفهومی استفاده شد و با توجه به موضوع و هدف پژوهش، از شیوه بررسی بافت یا سیاق مفهوم برای تحلیل مفاهیم بهره گرفته شد.
نتیجهگیری: نظام تربیت اخلاقی در نامه ۳۱ نهجالبلاغه دارای چهار مولفه بنیادها، هدفها، اصول و روشهاست. نظام تربیت اخلاقی در این نامه شامل چهار بنیاد توحید، ضعف آدمی، فطرت و معاد است. هدف غایی تربیت اخلاقی در نامه مذکور "تخلق به اخلاق الهی" و هدفهای واسطهای برای تحقق آن، شـناخت خدا، خودسازی، تقوا، زهد، صبر، التزام به امر الهی و یاد خداوند است. اصول تربیت اخلاقی استنباطشده از نامه مذکور شامل کرامت، تفاوتهای فردی، اعتدال، تعقل، تفکر و تدبر، و در نهایت روشهای تربیت اخلاقی در نامه یادشده شامل تذکر، موعظه، ارایه الگو، محبت، عبرتآموزی، توبه، و مراقبه و محاسبه هستند.
Introduction: Moral education system needs to opinions and ideas, rising from its culture and school for its formation, reinforcement and strengthen. Given the Islamic culture ruling our society if this study carried out on a prominent source, such as Nahj al-Balaghah, its acceptance by the audiences will be certain. The aim of this study is to explain a moral education system in the 31th letter of Nahj al-Balagha that includes foundations, goals, principles, and methods of moral education. Due to the close relationship between the method and the aims and nature of the research topic, the method used in this research is an analytical-inferential method, and the data collection method is library and document review. The conceptual analysis method was used for data analysis, and according to the subject and aim of this research, a method of studying the texture of concept was used to analyze the concepts.
Conclusion: The moral education system in the 31th letter of Nahj al-Balagha has four component includes foundations, goals, principles, and methods of moral education. The moral education system in this letter has four foundations: monotheism, human weakness, nature, and resurrection. The ultimate goal of moral education in this letter is "to have Divine Ethics", and the mediation goals for its realization are Knowing God, Self-development, piety, austerity, patience, obligation to the divine and Godchr('39')s remembrance. Principles of moral education deduced from this letter are dignity, individual differences, moderation, intellection, and thinking and ultimately, moral education methods in this letter are mention, preaching, template presentation, Kindness, warning, contrition, meditation, and calculation.