خلاصة:
هدف: مساله ناباروری یکی از پدیدههایی است که برای برخی از خانوادهها به عنوان معضل اساسی مطرح شده است؛ اما علم پزشکی برای رفع این مشکل چاره اندیشیهایی کرده است که با توجه به پیروی عموم مردم از احکام اسلامی، مشروعیت داشتن این اعمال ضروری است. فقها در این باره نظرات گوناگونی بیان کرده اند اما در این میان آنچه که مورد بحث قرار نگرفته است، جایگاه و تاثیر مقاصد شریعت و آیات مبیّن مقاصد در مشروعیت باروریهای پزشکی است. بر این اساس پرسش اصلی پژوهش عبارت است از اینکه «مقاصد شریعت چه تاثیری در مشروعیت باروریهای پزشکی دارد؟». هدف پژوهش تحلیل جایگاه مقاصد شریعت در مشروعیت باروری پزشکی میباشد.
مواد و روشها: این پژوهش با روش مطالعات کتابخانهای و به شیوه توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است که با مراجعه به متون قرآنی و روایی و علمی اطلاعات لازم به دست آمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد که آیات شریفهای همچون «ومن آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها وجعل بینکم مودّه ورحمه...»(روم: 21) و سایر ادله مبیّن مقاصد شریعت این مهم را به خوبی بیان مینمایند که حفظ کانون خانواده و پیوستگی و محبت بین زوجین از مقاصد اصلی تشریع ازدواج در نظر شارع مقدس بوده است لذا افعال و رفتارهایی همچون باروریهای پزشکی که همسو با این مقصد شریعت قرار گیرد دارای مشروعیت است.
نتیجهگیری: بر پایه آنچه تاکنون آوردیم، فرزندی که از راه باروری مصنوعی پدید میآید، در همه صورتهای یاد شده، پاک است و صاحبان آن دو جز نخستین، یعنی اسپرم و اوول، پدر و مادر او هستند و او دارای همه حقوق و تکالیفی است که هر فرزند دیگر دارد، خواه یکی از دو صاحب آن اجزای نخستین یا هر دو، شناخته و معین باشند و خواه ناشناخته و نامعین.
خلاصة: (مترجم بواسطة الذكاء الاصطناعي)
الهدف: تعد مشکله العقم من الظواهر التی طرحت کمعضله اساسیه لبعض العايلات؛ لکن العلم الطبی قام بخطوات لمعالجه هذه المشکله، وبالنظر الی اتباع عموم الناس للاحکام الاسلامیه، فشرعیه هذه الاعمال امر ضروری. الفقهاء قدموا اراء مختلفه حول هذا الموضوع، ومع ذلک ما لم یتم مناقشته هو مکانه وتاثیر مقاصد الشریعه والایات المبینه للمقاصد فی شرعیه الاخصاب الطبی. بناء علی ذلک، السوال الريیسی للبحث هو: "ما تاثیر مقاصد الشریعه فی شرعیه الاخصاب الطبی؟". الهدف من البحث هو تحلیل مکانه مقاصد الشریعه فی شرعیه الاخصاب الطبی.
المواد والاسالیب: تم اجراء هذا البحث بالطریقه المکتبیه وبالاسلوب الوصفی التحلیلی، حیث تم جمع المعلومات اللازمه من خلال الرجوع الی النصوص القرانیه والروايیه والعلمیه، وتم تحلیلها.
النتايج: اظهرت نتايج البحث ان الایات الشریفه مثل "ومن ایاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها وجعل بینکم موده ورحمه ..." (الروم: 21) والادله الاخری المبینه لمقاصد الشریعه توضح بجلاء ان حفظ نواه الاسره والترابط والمحبه بین الزوجین من المقاصد الريیسیه لتشریع الزواج فی نظر الشارع المقدس، وبالتالی فان الافعال والسلوکیات مثل الاخصاب الطبی التی تتماشی مع هذا المقصد الشرعی تکون مشروعه.
الاستنتاج: بناء علی ما سبق، فان الطفل الناتج عن طریق الاخصاب الاصطناعی، فی جمیع الحالات المذکوره، طاهر وصاحباه، ای الحیوان المنوی والبویضه، هما والداه، وهو یمتلک جمیع الحقوق والواجبات التی یمتلکها ای طفل اخر، سواء کان احد اصحاب المکونین الاولیین او کلیهما معروفا ومعینا او غیر معروف وغیر معین.
خلاصة:
Purpose: Infertility is one of the phenomena that has been raised as a major problem for some families. However, medical science has taken measures to solve this problem, which is necessary for the legitimacy of these practices, considering the public following the Islamic rules. The jurists have expressed various opinions in this regard, but in the meantime, what has not been discussed is the position and influence of the purposes of the Sharichr('39')a and the verses expressing the purposes in the legitimacy of medical fertility. Accordingly, the main question of the research is "What effect do the purposes of Sharia have on the legitimacy of medical fertility?" The purpose of this study is to analyze the position of Sharia intentions in the legitimacy of medical fertility.
Methods: This research has been carried out by the method of library studies and in a descriptive-analytical manner, which has been obtained and analyzed by referring to Quranic, narrative and scientific texts.
Findings: The results show that verses such as "I created you to fast Yath I Zvaja Nfskm Ltsknva Lyha Vjl Bynkm love mercy ..." (I: 21) and other evidence suggest great religious purposes, itchr('39')s important to say that Preservation of the family unit and cohesion and love between couples have been the main purposes of marriage legislation in the view of the holy sharichr('39')a, so actions and behaviors such as medical fertility that are in line with this purpose of the law have legitimacy.
Conclusion: Based on what we have brought so far, a child born through artificial insemination is pure in all the above cases, and its owners are the first two, namely the sperm and the first, his parents, and he has all the rights and It is the duties that every other child has, whether one of the two owners of those first components or both are known and definite or unknown and indefinite.