خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل کتاب شیمی 2 پایة یازدهم چاپ 1396 از لحاظ فعال یا غیر فعال بودن محتوا است. بدین منظور روش تحقیق تحلیل محتوا به سبک ویلیام رومی بهکار گرفته شد. همچنین، برای رسیدن به نتایج دقیق و قابل اعتماد، کل محتوای کتاب بررسی شد. ابزار این تحقیق سیاهه تحلیل براساس ویلیام رومی است که پس از تهیه وانجامدادن یک نمونه توسط پژوهشگر، روایی آن توسط دو استاد علوم تربیتی بررسی و تأیید شد. محتوای کل کتاب شامل متن، تصاویر و پرسشها در مقولههای معین کدگذاری شد و براساس سیاهة تحلیل بررسی شد. نتایج نشان داد ضریب درگیری متن کتاب در فصلهای اول، دوم، سوم و کل کتاب، به ترتیب، 31/0، 225/0، 204/0 و 254/0 است که نشان میدهد «متن تمام فصول و کل کتاب» به روش غیر فعال طراحی شده است. ضریب درگیری تصاویر فصلهای اول، دوم، سوم و کل کتاب به ترتیب 75/0، 292/1، 587/0و 864/0 به دست آمد که نشان میدهد «تصاویر تمام فصول وکل کتاب» به روش فعال طراحی شده است. ضریب درگیری پرسشهای فصلهای اول، دوم، سوم و کل کتاب به ترتیب 8 ، 8 ،909/2 و 846/5 به دست آمد که نشان میدهد «پرسشهای تمام فصول و کل کتاب» بیش از توان دانشآموز، است، پس به روش غیر فعال طراحی شده است.
The subject of this research is "The content analysis of the chemistry book 2 for the senior secondary school in edition of 2017 based on the William Rummy views" which determined the extent to which the active method is used in the content of the chemistry book 2 of the students. The research method is descriptive in a type of content analysis. In order to achieve accurate and reliable results, the entire content of the book was examined and the research sample was consistent with the participants. In this research, William Rummy's model has been used as an analysis tool. To reach this purpose, the entire content of the book, including text, images, and questions, were encoded in certain categories and examined. The results of this study showed that the textbook conflict ratio in the first, second, third and the whole of the book is 0.31, 0.222, 0.204 and 0.254, which shows the text of all three chapters and the total book is designed to be inactive. The conflict ratio of the images in first, second, third chapters and the whole book is 0.75, 1.292, 0.587, and 0.862, respectively, which shows the images of all chapters and the whole book is designed in an active way. The conflict ratio of the questions in first, second , third chapters, and whole book is 8, 8, 2.909, and 5.648, respectively which shows that the questions of all chapters and the whole book involve student in learning more than his/her ability to learn. So, it is designed to be inactive.