خلاصة:
مراقبه ویپاسانا یکی از جریانهای اصلی مراقبه گری در ایران، هدف اصلی خود را بر کنترل خشم، پرهیز از خشونت و ایجاد آرامش برای پیروان می داند. خلاء مطالعات جامعه شناختی در بررسی این موضوع سبب شده که این پژوهش بهدنبال مطالعه تجربه زیسته مراقبه گران ویپاسانا و پیامدهای اجتماعی آن با تاکید بر گرایش به خشونت باشد. مراقبه گران شامل افرادی هستند که حداقل یک دوره ده روزه مراقبه ویپاسانا را گذرانده اند. روش شناسی پژوهش کیفی بوده و از روش تحلیل تماتیک استفاده شده است. روش نمونه گیری، هدفمند و با چهارده نمونه مصاحبه شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که مراقبهگران ویپاسانا در مواجه با خشونت نمادین و سیستمی به دو گروه تقسیم میشوند، گروه اول این دو بُعد از خشونت را ادراک می کنند و گروه دوم ادراکی از آن ندارند. مراقبه گران گروه اول و همچنین تمامی مراقبه گران در برابر خشونت کلامی و فیزیکی به دو صورت منفعل و فعال همراه با سازکارهای خاص خود به خشونت پاسخ می دهند. مراقبه گران ویپاسانا، در مراحل مختلف مراقبه گری با آموزه هایی که در خصوص عدم وابستگی مادی و معنوی و عدم واکنش به خوشایندها و ناخوشایندها کسب می کنند، زندگی خود را در جهت پذیرش و تسلیم وضعیت موجود هدایت می کنند. تعاملات اجتماعی درون گروهی مراقبهگران علاوه بر اینکه سبب کاهش سرمایه اجتماعی برون گروهی آنها شده است زمینه جدایی خود خواسته و آگاهانه مراقبه گران و انزوای اجتماعی آنها را فراهم آورده است.
Vipassana meditation is one of the main courses of meditation in Iran. The main purpose of Vipassana's meditation is to control anger, to avoid violence, and to provide peace to its followers. Investigation of such consequences requires scientific study and there is a lack of sociological studies in this field. Accordingly, this research seeks to study of lived experience of Vipassana meditators and the social consequences of meditation with an emphasis on violence. The violence studied includes verbal, physical, symbolic, and systemic violence. Meditators also include people who have spent at least a 10-day Vipassana meditation course. The research methodology was qualitative and the thematic analysis method was used. The sampling method was purposeful and fourteen samples were interviewed. Research results show that Vipassana meditators are divided into two groups in the face of symbolic and systemic violence, the first group perceives these two dimensions of violence and the second group does not perceive it. The first group as well as all the meditators respond to verbal and physical violence in two passive and active ways with their own mechanisms. Vipassana meditators accept the present situation and submit to it. The reason for this is due to Vipassana's teachings about material and spiritual dependence and non-response to pleasures. Intra-group social interactions mediators reduce their bridging social capital. This has made meditators consciously tend to separate from other groups and move towards social isolation