خلاصة:
این مقاله با هدف بررسی چگونگی تاثیر قدرت نرم رسانه های جایگزین در ایجاد
موج بیداری اسلامی در کشورهای عربی نگاشته شده است . از منظر علم
دیکتاتور تونس )، ) « زین العابدین بن علی » ارتباطات می توان، سقوط ناگهانی
دیکتاتور یمن ) را، با ) « علی عبدالله صالح » دیکتاتور مصر) و ) « حسنی مبارک »
عطف نظر به قدرت رسانه های جایگزین تحلیل کرد . ارجاع به مصادیقی عینی و
برآمده از متن ، همچون برکنار شدن حسنی مبارک ، یک هفته پس از اقامه نماز
جمعه رهبر معظم انقلاب در تهران و با نشر وسیع بلوتوث های حاوی خطبه های
معظم له 1 در مصر ، که به زبان عربی نیز قرائت گردیده بود ، بدون تردید سوژه ای
مهم تلقی می گردد؛ پیش از این نیز ، پژوهشگران علوم ارتباطات در به ره گیری از
ظرفیت رسانه های جایگزین در پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، به شکست رادیو و
تلویزیون ملی ایران که در آن زمان، سومین سازمان بزرگ رسان های آسیا در آن
زمان تلقی می شد در برابر اعلامیه های امام خمینی (ره)، نوارهای کاست ،
شب نامه های زیراکسی ، دیوار نوشته ها و الله اکبرهای شبانه مردم (به مثابه ی
رسانه های جایگزین در آن زمان ) اشاره کرده و با مطالعات میدانی و مشاهدات
مشارکتی به تحلیل این مساله پرداخته بودند.
مقاله پیش رو، موضوع قدرت نرم رسانه های جایگزین را در بیداری اسلامی
مردم کشورهای عربی ، از این جهت که این گروه از رسانه ها به طور بالقوه از
پادقدرتی در تقابل با قدرت رسانه های جمعی برای ایجاد هم افزایی در بسیج
اجتماعی، و تغییرات ژئوپلتیکی در عمل برخوردارند، مطمح نظر قرار داده است.
ملخص الجهاز:
ارجاع به مصاديقي عينـي و برآمده از متن ، همچون برکنار شدن حسني مبارک ، يک هفته پـس از اقامـه نمـاز جمعه رهبر معظم انقلاب در تهران و با نشر وسيع بلوتوث هاي حاوي خطبـه هـاي معظم له ١ در مصر، که به زبان عربي نيز قرائت گرديده بود، بـدون ترديـد سـوژه اي مهم تلقي مي گردد؛ پيش از اين نيز، پژوهشگران علوم ارتباطات در بهره گيـري از ظرفيت رسانه هاي جايگزين در پيروزي انقلاب اسلامي ايران ، به شکست راديو و تلويزيون ملي ايران ـ که در آن زمان ، سومين سازمان بزرگ رسانه اي آسيا در آن زمان تلقي مي شـد ـ در برابـر اعلاميـه هـاي امـام خمينـي (ره )، نوارهـاي کاسـت ، شب نامه هاي زيراکسي ، ديوار نوشته هـا و الله اکبرهـاي شـبانه مـردم (بـه مثابـه ي رسانه هاي جايگزين در آن زمان ) اشاره کرده و با مطالعات ميـداني و مـشاهدات مشارکتي به تحليل اين مسأله پرداخته بودند.
Soft Power ملي ايران که سومين سازمان بزرگ رسانه اي آسيا در آن زمان تلقي مـي شـد، چگونـه در برابر اعلاميه هاي امام ، نوارهاي کاست ، شـب نامـه هـاي زيراکـسي ، ديـوار نوشـته هـا و الله اکبرهاي شبانه مردم و در نهايت تظاهرات عظيم تاسوعا و عاشورا شکست خـورد؟» ايـن پرسش بسيار مهمي براي نظريه پردازان علم ارتباطـات اسـت کـه يـک سـازمان قدرتمنـد رسانه اي چگونه مي بازد و نمي تواند افکارعمومي را مديريت کند.