خلاصة:
هدف اصلی در این مقاله تبیین چالشهای موجود در تعیین هدفهای تعلیم و تربیت دینی و معرفی روش جدیدی مبتنی بر احادیث معرف بهترینهای امت اسلامی است که در آن ضمن اشاره به گسست میان هدفهای فوقانی و فرودین، نقش منفعل هدفها، خطر التقاط و ابهام در ترکیب اندیشه دینی و اقتضائات در رویکردهای موجود و به منظور مرتفع ساختن آنها احادیث معرف بهترین افراد امت شامل دو نوع ساختار صفات عالی بدون مرجع و صفات عالی دارای مرجع برای تعیین اهداف، شناسایی و تحلیل شدهاند. برای پاسخ به چالشهای احتمالی رویکرد بدیل، اصل تقسیم پسینی، تعدیل با دو معیار، بیزمان بودن صیغه تفضیل، تکثر معنایی و وحدت مصداقی و خوشهبندی مخاطبان مورد بررسی قرار گرفت.
The primary purpose of this paper is to explain how we can resolve the current religious education goal setting challenges by introducing a new method based on the Hadith representing the best of Muslims. So first we describe the gap between the ultimate goals and daily goals, the passive role of the goals, the risk of eclectic and ambiguity in a combination of religious thought and the requirements of the contemporary approaches. Second, we identify, analyze and formulate Hadith containing the best three types of structures; general supreme characteristics, and general supreme features with a grand truth to goals setting. At the final section of this paper, we discuss how it is possible to resolve the religious education goal setting challenges a posterior division, adjustment with two criteria, the timelessness of supreme, semantic pluralism and the unification of evidence, and clustering of the audiences.
ملخص الجهاز:
چرخش روششناختي تعيين هدف هاي تربيت ديني رخساره قصوري درگاهي % طاهره جاويدي کلاته جعفرآبادي %% %%% مجتبي الهي خراساني %%%% بختيار شعباني ورکي چکيده هدف اصلي در اين مقاله تبيين چالش هاي موجود در تعيين هـدف هـاي تعلـيم و تربيـت دينـي و معرفي روش جديدي مبتني بر احاديث معرف بهترين هاي امت اسـلامي اسـت کـه در آن ضـمن اشاره به گسست ميان هدف هاي فوقاني و فرودين ، نقش منفعل هدف ها، خطر التقاط و ابهـام در ترکيب انديشه ديني و اقتضائات در رويکرد هاي موجود و به منظور مرتفع ساختن آنها احاديـث معرف بهترين افراد امت شامل دو نوع ساختار صفات عالي بـدون مرجـع و صـفات عـالي داراي مرجع براي تعيين اهداف ، شناسايي و تحليل شده اند.
مزايا و چالش هاي اين رويکرد جامعيت نگاه نويسنده نسبت به تمامي ابعاد اسلامي ، پايبندي وي بر در نظر گرفتن قرآن بـه عنـوان منبع اوليه ، استخراج دسته هاي کلي از احصاي انواع شاخه ها از نقاط مثبت ايـن ديـدگاه محسـوب مي شوند؛ اّما در عين حال نقاط مبهمي نيز در اين نظريه ملاحظه مي شود: - تلاش کيلاني براي ايجاد ارتباط ميان مباني انسان شـناختي قرآنـي و هـدف تعلـيم و تربيـت مشهود است ؛ اّما روش او در استخراج مبناي عمل صالح به عنوان هدف قرآني حيات انسان توجيـه مناسبي نمي يابد.