خلاصة:
پژوهش پیشرو با هدف طراحی بسته آموزشی بر پایه سازنده گرایی ویژه آموزش مضمون اسماء خداوند موجود در سوره حمد و توحید و بررسی اثربخشی آن بر تصور از خدا در دانش آموزان انجام شده است. طرح این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با گروه آزمایش و گواه با پیش آزمون و پس آزمون انتخاب شده است. به این منظور تعداد 30 نفر از دانش آموزان پایه هشتم متوسطه اول شهرستان اشکذر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل جاگذاری شدند. و بسته آموزش توحیدی در 8 جلسه برای دانش آموزان گروه آزمایش اجرا گردید. دادههای پژوهش با استفاده از آیتمهای مربوط به تصور از خداوند از پرسشنامه وضعیت مذهبی(RSI) گردآوری شد و با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که آموزش مضمون اسما الهی موجود در سوره حمد و توحید بر پایه سازنده گرایی بر تصور از خدا و تصور مثبت از آن، در دانش آموزان موثر است.
This study aims to design an educational
package based on constructivism to teach the
concept of the names of God in Surah Al-Hamd
and Tawhid and to examine its effectiveness
on students' perception of God. The design
of this research is quasi-experimental with
experimental and control groups with pre-test
and post-test. For this purpose, 30 eighth grade
high school students in Ashkezar city were
selected by available sampling method and
placed in two experimental and control groups
and a monotheistic education package was
implemented in 8 sessions for the experimental
group. Research data were collected using
items related to the perception of God from the
Religious Status Inventory (RSI) and analyzed
using analysis of covariance. The findings
showed that teaching the concept of the names
of God in Surah Al-Hamd and Tawhid based on
constructivism is effective in students' perception
of God and positive perception of it.