ملخص الجهاز:
فوکو همانند ديگر ساختار گرايان و مابعد ساختارگرايايي ، بر ساختار در برابـر سوژه [فاعل شناسا] و زبان در برابر انديشه تأکيد داشت ، و صورت بندي دانش (٣) را به طور بنيادين مستقل از نيست هاي شوره يا فرد عاقل مي دانست اما در گـرايش سـاختار گرايان که ساختارهاي زباني را تبديل به مطلق هاي جديدي مي کردند که در پرتـو آنهـا تمامي محتواي قلمرو واقعيت انـساني قابـل درک باشـد، سـهيم نبـود بـه نظـر فوکـو، ساختارگرايان با تأکيد زياد بر «منطق نشانه و متفاوت » هميشه تمايل دارند که عملکـرد و جايگاه قدرت را در اين خصوص ناديده بگيرند.
حال سوالي که به وجود مـي آيـد اين است که از انقلاب تاکنون ، نخبگان جمهوري اسلامي ايران دکتر محمـد مـصدق و نهضت مردمي ملي شدن صنعت نفت را چگونه تحليل کرده اند؟ اين مسأله در جـواب اين سوال ذکر مي شود که با به قدرت رسيدن ديدگاه جهاني اسلامي ، تغييري تـدريجي در موضوع نخبگان حاکم نسبت به مصدق روي داده است و ايـن دگرگـوني بـا رونـد تحکيم پايه هاي قدرت جمهوري اسلامي نسبت مستقيم داشـته اسـت (رجـايي ، ١٣٦٨، ص ١٩٢).
اين چهار اثر عبارتند از: ١- روحانيت و اسرار فاش نشده نهـضت ملـي شـدن صـنعت نفت ، به قلم عده اي از ايرانيان مقيم آلمان غربي موسوم به هواخواه نهضت اسـلامي در اروپا (قم ، ١٣٥٨)، ٢- نگرشي کوتاه بر نهضت ملي ايران ، منتشر شده از سوي سـازمان مجاهدين انقلاب اسلامي (تهران ، ١٣٥٧) ٣- گفتـاري کوتـاه دربـاره وقـايع ٢٨ مـرداد (بدون مؤلف ، تهران ، ١٣٥٨)، ٤- قيام ملت ايران در ٣٠ تير ١٣٣١، نوشته دکتر محمـود کاشاني ، فرزند آيت الله کاشاني (تهران ، ١٣٥٩).