خلاصة:
نوجوانی به منزلۀ دوره ای تحولی در فرایند رشد انسان ممکن است با آسیبهای متعدد همراه باشد. خودکنترلی در حکم توانایی فرد در کنترل رفتار و احساسات، میتواند از اهمیتی خاص در دوره نوجوانی برخوردار باشد. هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای خودشناسی انسجامی در رابطه میان جو عاطفی خانواده و خودکنترلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نقده بود. این پژوهش از نظر روش، توصیفی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه شهرستان نقده در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنها، 351 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل مقیاس خودشناسی انسجامی قربانی و همکاران(2008)، پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیلبرن (1964) و پرسشنامه خودکنترلی تانجنی و همکاران (2004) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدل معادلات ساختاری در برنامه PLS3 انجام شده است. یافتهها نشاندهندۀ ارتباط مثبت و معنادار متغیر جو عاطفی خانواده با خودشناسی انسجامی و خودکنترلی در گروه نمونه بوده است. همچنین مشخص شد که خودشناسی انسجامی، در رابطه میان جو عاطفی خانواده و خودکنترلی دارای نقش میانجی است. نتایج پژوهش نشان داد که میزان خودکنترلی دانش آموزان تا حدود زیادی به جوعاطفی خانواده و خودشناسی انسجامی همبسته است. بر اساس نتایج حاصل پیشنهاد میشود تا در مداخلات مربوط به خودکنترلی و خودشناسی در نوجوانان به جو عاطفی خانواده پرداخته شود.
The purpose of this research was to determine the mediating role of integrative self-knowledge in the relationship between family emotional atmosphere and self-control among high school students in Naqadeh. This research had a descriptive design. The statistical population of the study was comprised of all senior high school students in Naqadeh in 2018-19 school year. The drawn sample (315 students) was selected via cluster random sampling method. The instruments included the Integrative Self-Knowledge Scale (Ghorbani et al., 2008), Family Emotional Condition Questionnaire (Hill Burn, 1964) and a Self-Control Scale (Tangney et al., 2004). Data analysis was performed utilizing structural equation modeling method in PLS3 program. The findings showed a positive, significant relationship between family emotional atmosphere, integrative self-knowledge, and self-control. Results also indicated that integrative self-knowledge played a mediating role in the link between family emotional atmosphere and self-control. Furthermore, the results demonstrated that the level of studentschr('39') self-control was greatly correlated with family emotional atmosphere and integrative self-knowledge. Based on the research findings, it is suggested that family emotional atmosphere be addressed in interventions designed for the promotion of self-control and self-knowledge.