خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل رابطه اعتماد نهادی با اشتیاق شغلی و عملکرد معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران بوده است. روش پژوهش، همبستگی با هدف ارائه مدل و از نوع تحلیل مسیر بوده است. جامعه آماری پژوهش را همۀ معلمان تربیت بدنی بیست منطقۀ آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل میدادند که در مجموع 1497 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و به روش تصادفی 306 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه الونن و همکاران (2008)، پرسشنامه عملکرد شریعتمداری و دارنده (1390) و پرسشنامه اشتیاق شغلی سالانوا و شافلی (2001) بوده است. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از شاخصهای آمار توصیفی مانند درصد فراوانی، میانگین و در آمار استنباطی برای اطلاع از طبیعیبودن توزیع نمرات از آزمون کولموگروف اسمیرنف استفاده شده است. همچنین از آزمون پیرسون در نرمافزار SPSS و برای تحلیل مسیر از نرمافزار AMOS استفاده شده است. نتایج نشان داده که میان اعتماد نهادی و مولفههای اشتیاق شغلی با عملکرد از نظر آماری ارتباطی معنادار وجود دارد. همچنین میان اعتماد نهادی با مولفههای اشتیاق شغلی از نظر آماری ارتباط معنادار وجود دارد. در نهایت نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد که نقش میانجی اشتیاق شغلی بر رابطه میان اعتماد نهادی با عملکرد اثرگذار است. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که اعتماد سازمانی سبب بهبود ارتباط و همکاری میان معلمان و مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش و ارتقای کارایی و اثربخشی معلمان میشود زیرا محیطی که دارای اعتماد سازمانی است، تاثیرات مثبت بسیار بر تربیت بدنی آموزش و پرورش دارد.
This study aimed at analyzing the relationship between institutional trust, work engagement and performance of physical education teachers in the cities of Tehran Province. The research had a correlational design. The statistical population of the study was comprised of all physical education teachers in the cities of Tehran Province in 2019-20 school year (1497 individuals). Random sampling method was used and based on Morgan table 306 teachers were selected. The instruments included the Institutional trust Questionnaire (Ellonen et al., 2008), Sharichr('39')atmadati & Darandeh Performance Questionnaire (2011), and Salanova & Schaufeli Work Engagement Questionnaire (2001). Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The Kolmogorov-Smirnov test was utilized to examine the normality of the data. Pearson correlation was also used and AMOS software was utilized for path analysis. The results demonstrated that there was a significant relationship between institutional trust, components of work engagement, and teachers’ performance. In addition, there was a significant relationship between institutional trust and work engagement components. The results of the path analysis indicated that the mediating role of work engagement had an impact on the relationship between institutional trust and teachers’ performance. Based on the findings, it can be concluded that institutional trust improves the relationship between physical education teachers and managers and promotes teachers’ efficacy.