خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل تسهیل گر فرآیند آموزش مجازی شیمی، در دوران کروناست. در مقاله حاضر سعی شده است تا با روش توصیفی- تحلیلی و استناد به منابع معتبر داخلی و خارجی ضمن معرفی آموزش الکترونیکی به عنوان اصلی ترین روش جهت استمرار فرآیند آموزش، به جنبه های اقتصادی به کارگیری گسترده آن در سیستم آموزشی کشور، به خصوص برای دروس نیازمند آزمایشگاه، همچون شیمی تأکید شود. نتایج به دست آمده نشان می دهد در دروس پایه ای و مهم مانند شیمی که به شدت وابسته به آزمایشگاه هستند ، می توانیم با کمک فناوری های نوین آموزشی بدون صرف هزینه، در دوران آموزش مجازی به بیشترین بازده یادگیری ممکن دست یابیم. چنان چه از تجربیّات کشورهای پیشرو در زمینه آموزش استفاده کنیم می توانیم با یک برنامه ریزی صحیح، آموزش الکترونیکی را بخشی از سیستم آموزشی خود کرده و از مزایای آن جهت ارتقا سطح یادگیری فراگیران استفاده کنیم.
The main purpose of this study is to investigate the factors that facilitate the process of virtual chemistry education in the Corona era. In the present article, an attempt has been made to use descriptive-analytical method and citing reliable domestic and foreign sources, while introducing e-learning as the main method for continuing the education process, to the economic aspects of its widespread use in the country's education system. Especially for courses that require a laboratory, such as chemistry. The results show that in basic and important courses such as chemistry, which are highly dependent on the laboratory, we can achieve the highest possible learning efficiency during virtual education with the help of new educational technologies without spending money. If we use the experiences of leading countries in the field of education, with proper planning, we can make e-learning part of our education system and use its benefits to improve the learning of learners.
ملخص الجهاز:
در مقاله حاضر سعي شده است تا با روش توصيفي- تحليلي و استناد به منابع معتبر داخلي و خارجي ضمن معرفي آموزش الکترونيکي به عنوان اصلي ترين روش جهت استمرار فرآيند آموزش ، به جنبه هاي اقتصادي به کارگيري گسترده آن در سيستم آموزشي کشور، به خصوص براي دروس نيازمند آزمايشگاه ، همچون شيمي تأکيد شود.
کاظمي، ملک محمودي وهمکاران در سال ١٣٩٤ در مقاله اي با عنوان بررسي عوامل مؤثر بر توسعه ي آموزش الکترونيکي از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گلستان ، (کاظمي؛ ملک محمودي و همکاران ،١٣٩٤، ص ٢) سيستم هاي سنتي آموزش را جهت برآوردن نيازهاي آموزشي مدون امروزي کافي نمي دانند همچنين بيان مي کنند که ارتقا و توسعه ي سطح کيفيت آموزشي، نياز به انتقال دانش در کوتاه ترين زمان دارد.
با توجه به شرايط ويژه به وجود آمده براي سيستم آموزشي کشور، در اين مقاله تلاش مي کنيم تا ضمن اشاره به پژوهش هاي پيشين که در حوزه آموزش الکترونيکي صورت گرفته است راهکارهايي از جمله استفاده از آزمايشگاه هاي مجازي به عنوان نمونه اي از آموزش الکترونيکي را مورد بحث قرار دهيم .
, Das, S 3 Pundak, D; Herscovitz, O; Shacham, M, & Weizer-Biton 4 Moreno, R.
, and Olympiou, Georgios 2 Zameer 3 Kumar Pakala, Ragade, & Wong 4 Shin, Yoon, Park & Lee 5 Grob 6 savvis 7 Jeschke, Richter, & Zorn 8 Eckhoff, E.
Web-based interactive virtual laboratory system for unit operations and process systems engineering education.
Keywords: Chemistry education, Virtual laboratory, E-learning, Technology.