خلاصة:
گردشگری رویداد بهعنوان یکی از انواع گردشگری که بهگفتۀ گتز، چندین دهه است که در صنعت گردشگری و جامعۀ تحقیقاتی مطرح میشود، از عوامل انگیزشی مهم در گردشگری است که در برنامههای توسعه و بازاریابی اکثر مناطق، عاملی مهم بهشمار میرود. درصورتی که مدیران و برنامهریزان در تمامی سطوح و اشکال گردشگری، توسعهای تکبعدی را درنظر بگیرند و بدون توجه به ذینفعان برای توسعه اقدام کنند، نخواهند توانست جاذبهای پایدار ایجاد کنند و دستیابی به اهداف متنوع توسعۀ رویداد امکانپذیر نخواهد بود.
پژوهش حاضر درراستای دستیابی به توسعۀ چندبعدی گردشگری مقصد با هدف تحلیل مؤلفههای مؤثر بر ادراک سازماندهندگان رویدادهای گردشگری فرهنگی و مدیریت بهینۀ رویداد تنظیم و با استفاده از روششناسی ترکیبی و روش توصیفی-تحلیلی پیمایشی، ابعاد و مؤلفههای مختلف مؤثر بر ادراک سازماندهندگان بهعنوان بخشی از ذینفعان رویداد شناسایی، تحلیل و اولویتبندی شد. بدین منظور، ابعاد مختلف ارائهشده ازسوی پژوهشگران واکاوی و بهوسیلۀ پنل خبرگان دستهبندی و هممفهومسازی شد و مؤلفههای مؤثر بر ادراک سازماندهندگان رویداد ارائه گردید. پس از آن، با توزیع پرسشنامه درمیان 50 نفر از سازماندهندگان رویداد بزرگداشت فردوسی در منطقۀ توسِ شهر مشهد که با تکنیک تمامشماری و بهروش دلفی منتخب شدند، مؤلفههای مؤثر بر رویداد سنجیده شد و سپس مؤلفههای شناساییشده با روش تاپسیس فازی تجزیه و تحلیل، دستهبندی و اولویتبندی گردید.
نتایج تحلیلها نشان میدهد که ادراک فیزیکی با کسب رتبۀ نخست بیشترین تأثیر را بر درک سازماندهندگان از رویداد دارد؛ مقولهای که بیانگر این مهم است که فضاسازیهای فیزیکی، دسترسیپذیری، توسعۀ زیرساختها، کیفیتهای محتوایی متنوع و زیباییشناسانه و تصویرِ موردنظر بهاندازۀ زیادی بر ایجاد درک بهتر و مؤثرتر از رویدادها و برنامهریزی متناسب با منطقه تأثیر میگذارد.
Introduction
Event tourism as one of the types of tourism that according to Getz, has been proposed in the tourism industry and research community for several decades, is one of the important motivating factors in tourism and in programs. The development and marketing of most areas is an important factor. With this description, in recent decades, the event management sector is evolving and becoming a strong industry that has been considered through the development of communities. In this regard, in order to achieve success, it is necessary to pay attention not only to the shareholders, but also to all groups and individuals who influence or are affected by the development of the event in any way.
The present study was organized in line with regional development by event management which has identified, prioritized and analyzed different dimensions of the success that affects the perception of organizers.
Methodology
In this study with combined methodology and descriptive-analytical survey method, different dimensions of the components that affect the perception of organizers are identified, prioritized and analyzed.
For this purpose, the various dimensions categorized by the panel of experts, and all the effective components on the perception of the organizers were presented. Afterwards, by a questionnaire among 50 organizers of the Ferdowsi commemoration in Toos area of Mashhad city, which were selected by Delphi counting technique, their perception of event was measured and then analyzed by fuzzy TOPSIS method.
Results and discussion
In this research, in a step beyond the previous researches, the dimensions affecting the event have been prioritized, and provide a more detailed roadmap for the organizers on how to pay attention to the dimensions affecting the success of an event.
The results show that physical perception with the first rank has the greatest impact on the process of understanding the event for the organizers. In other words, physical space, accessibility, infrastructure development, diverse and aesthetic content qualities, and imagery can create a better and more effective understanding in management of events.s.
ملخص الجهاز:
com نتایج تحلیل ها نشان میدهد که ادراک فیزیکی با کسب رتبۀ نخست بیشترین تأثیر را بر درک سازمان دهندگان از رویداد دارد؛ مقوله ای که بیانگر این مهم است که فضاسازیهای فیزیکی، دسترسیپذیری، توسعۀ زیرساخت ها، کیفیت های محتوایی متنوع و زیباییشناسانه و تصویرِ موردنظر به اندازۀ زیادی بر ایجاد درک بهتر و مؤثرتر از رویدادها و برنامه ریزی متناسب با منطقه تأثیر میگذارد.
در فاز نخست ، با استفاده از تحلیل مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و در فاز دوم ، به صورت پیمایشی، جمع آوری اطلاعات و اولویت بندی انجام شده است تا درراستای مدیریت صحیح رویدادهای فرهنگی گردشگری، به این سؤال پاسخ داده شود که چه عواملی بر ادراک سازمان دهندگان به عنوان بخشی از جامعۀ ذینفعان رویداد مؤثر هستند.
با اینکه مطالعات رویداد در سال های اخیر به بلوغ دانشی دست یافته است ( ,Page &Getz ٢٠١٣ ,Whitford &Mair ;٢٠١٦)، بسیاری از مطالعات انجام شده درزمینۀ رویدادها بر تأثیرات اقتصادی ناشی از رویدادها یا انگیزه های گردشگران شرکت کننده در رویداد متمرکز شده اند Burgan & Mules, 1992; Crompton, 1995, 2006; Gratton & et-al, 2006; Huang & ) et-al, 2014; Maharaj, 2015; Li & Jago, 2013; Lin & Lu, 2018; Preuss, 2005; Kim & et-al, 1998; Thrane, 2002; Walo & et-al, 1996; Formica & Uysal, 1996; Nicholson .
جدول ١: ابعاد و شاخص های تأثیرگذار بر چگونگی شکل گیری ادراک سازمان دهندگان رویداد بزرگداشت فردوسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١ مدل ارائه شده براساس تحلیل محتوای ادبیات را نشان میدهد که در بخش کمی تحقیق اولویت بندی شده است .