خلاصة:
تفکر از یک فرایند صوری مواجهه با مشکل آغاز و به ترتیب پس از طی مراحلی
تا رسیدن به پاسخ مناسب ادامه می یابد. خطی و صوری بودن فرایند تفکر مستلزم
آن است که اراده تنها به اصل تفکر و مراحل آن تعلق گیرد؛ بدین معنی که اگر
این فرایند صوری به درستی طی شود، تفکر صحیح انجام شده و یا اگر به درستی
طی نشود، در آن خطا راه می یابد. بررسیها نشان می دهد که علاوه بر صورت،
روند های تفکر از حیثیت مادی نیز متاثر از هویّت قصدی و نقش پررنگ
پژوهشگر در تمامی مراحل آن است. این مقاله برای اثبات این نکته، به بررسی
نقش مکتب و مبانی پیشافکری در فرآیند تفکر به روش توصبفی و تحلیلی
پرداخته است. ابتدا به تحلیل فرایندهای تفکر پرداخته، سپس نقش مکتب را در
هر یک از مراحل آن مورد بررسی قرار میدهد
ملخص الجهاز:
شولتز و همکارش شش پرسش بنیادی درباره ی ماهیت انسان طرح کرده اند که به نظر آنان در طول قرن ها شاعران ، فیلسوفان و هنرمندان در پی پاسخ به آن ها بوده اند: ١) اراده ی آزاد / جبرگرایی: آیا ما آگاهانه اعمال خود را هدایت میکنیم یا اینکه نیروهای دیگری بر آن ها کنترل دارند؟ ٢) طبیعت / تربیت : آیا ما بیشتر تحت تأثیر وارثت (طبیعت ) قرار داریم یا تحت تأثیر محیط (تربیت )؟ ٣) گذشته / حال : آیا شخصیت ما توسط رویدادهایی در زندگی ما تثبیت شده است یا اینکه میتواند تحت تأثیر تجربیات بزرگسالی قرار گیرد؟ ٤) بیهمتایی / عمومیت : آیا شخصیت فردی بیهمتا است یا اینکه الگوهای شخصیت گسترده ای وجود دارند که با تعداد زیادی از افراد مطابقت دارند؟ ٥) تعادل / رشد: آیا ما صرفاً برای حفظ تعادل فیزیولوژیکی یا حالت آرامش برانگیخته میشویم یا اینکه میل به رشد کردن رفتار ما را شکل میدهد؟ ٦) خوشبینی / بدبینی: آیا ما اصولاً خوب هستیم یا شرور؟ (شولتز، ١٣٩١، ص ٣٨) 39 پرسش های خود را در شش دسته تدوین میکند: پرسش های دسته ی اول : پرسش از بیگانگی و یگانگی انسان ها؛ پرسش های دسته ی دوم : پرسش از نابرابری و برابری انسان ها؛ پرسش های دسته ی سوم : پرسش از ماهیت و ضرورت قدرت ؛ پرسش های دسته ی چهارم : پرسش از محدودیت های قدرت ؛ پرسش های دسته ی پنجم : پرسش از غایات قدرت ؛ پرسش های دسته ی ششم : پرسش از سرشت و معنای تاریخ .