خلاصة:
ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاثیر عمیقی در زندگی ما و به طبع آن در امر یادگیری خواهد
گذاشت. فرایند آموزشی نیز متناسب با جامعة اطلاعاتی در حال دگرگونی خواهد بود. هدف از پژوهش
حاضر بررسی تاثیر مدارس هوشمند بر خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان
٩٨ می باشد. با یک مطالعه توصیفی از نوع علی- مقایسه ای، تعداد - ساری ناحیه یک در سال تحصیلی ٩٩
٢٨٩ دانش آموز دوره دوم ابتدایی شهرستان ساری ناحیه یک مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با کمک
پرسشنامه استاندارد شده خودکارآمدی تحصیلی جینکز- مورگان و پرسشنامه انگیزه تحصیلی هارتر
جمع آوری و در نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. آنالیز آماری نشان داد که مدارس
هوشمند تاثیر معناداری در خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان ندارد اما در انگیزه تحصیلی دانشآموزان
موثر است.
ملخص الجهاز:
(1390 حال اين سوال پيش ميآيد هوشمندسازي مدارس چه تاثيري بر خودکارامدي و انگيزه تحصيلي دانش آموزان خواهد داشت ؟ اهداف پژوهش ــ تعيين تاثير هوشمندسازي مدارس بر خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان دوره دوم ابتدايي ناحيه يک ساري ــ تعيين تاثير هوشمندسازي مدارس بر انگيزه تحصيلي دانش آموزان دوره دوم ابتدايي ناحيه يک ساري سوالات پژوهش ــ آيا بين خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان دوره دوم ابتدايي مدارس هوشمند و عادي ناحيه ١ ساري تفاوت وجود دارد؟ ــ آيا بين انگيزش تحصيلي دانش آموزان دوره دوم ابتدايي مدارس هوشمند و عادي ناحيه ١ ساري تفاوت وجود دارد؟ پيشينه پژوهش الف : پيشينه داخلي حيدري، وزيري و عدلي در سال ١٣٩٢ ضمن بررسي وضعيت مدارس هوشمند بر اساس استانداردها به مقايسه عملکرد تحصيلي و تفکر انتقادي دانش آموزان آن با مدارس عادي متوسطه دخترانه شهر يزد پرداخت نتايج نشان داد که وضعيت کنوني مدارس هوشمند از نظر محتواي ياددهي- يادگيري، زيرساخت فنآوري اطلاعات و ارتباطات ، معلمان آموزش ديده و ارتباط رايانه اي با مدارس در سطح پايين و تنها در مؤلفه استفاده مديران از رايانه در سطح مطلوب قرار دارد.
همچنين اعلام نمود بين تاثير هوشمندسازي مدارس بر خودکارآمدي و انگيزه تحصيلي دانش آموزان دوره دوم ابتدايي ناحيه يک ساري / ٢٩ عملکرد دانش آموزان مدارس هوشمند با عادي از نظر تفکر انتقادي، تفاوت معنادار وجود ندارد ولي در زمينه پيشرفت تحصيلي (معدل ) تفاوت معنادار بود.