خلاصة:
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر انتظارات مسئولیت اجتماعی اخلاقی و اقتصادی بر رفتار شرکتها در شرکت ایرانس می باشد. پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده و از نظر جمع آوری اطلاعات از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را 120 نفر از کاربران شرکت ایرانسل تشکیل داده اند. در این پژوهش برای دستیابی به اطلاعات لازم جهت تعیین صحتوسقم هر یک از فرضیهها از گردآوری اطلاعات بهوسیله پرسشنامه استفادهشده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از Spss و PLS انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد انتظار CSR اقتصادی با نابرابری اخلاقی درک شده از رفتار شرکتها ارتباط منفی دارد. انتظار CSR اخلاقی با نابرابری اخلاقی درک شده از رفتار شرکتها ارتباط مثبت دارد. انتظار CSR اقتصادی، انتظار CSR اخلاقی و نابرابری اخلاقی درک شده با انگیزه موقعیتی در حل مسئله ارتباط مثبت دارد. انگیزه موقعیتی در حل مسئله با احتمال مصرف کننده در انجام رفتارهای ارتباطی فعال جستجوی اطلاعات، انتقال اطلاعات و پیشگیری اطلاعات ارتباط مثبت دارد.
The purpose of this study is to investigate the effect of moral and economic social responsibility expectations on the behavior of companies in Irans. The research is applied in terms of purpose and correlational in terms of data collection. The statistical population of the present study consists of 120 users of Irancell. In this study, in order to obtain the necessary information to determine the accuracy and correctness of each hypothesis, data collection using a questionnaire has been used. Data analysis was also performed using Spss and PLS. The results show that the expectation of economic CSR is negatively related to the perceived moral inequality of corporate behavior. Expecting an ethical CSR is positively related to the perceived ethical inequality of corporate behavior. Economic CSR expectation, moral CSR expectation, and perceived moral inequality are positively correlated with situational motivation in problem solving. Situational motivation in problem solving is positively related to the consumer's likelihood of engaging in active communication behaviors of information retrieval, information transfer, and information prevention.
ملخص الجهاز:
com) 1 - مقدمه عموم مردم، به ویژه مصرف کنندگان، انتظارات اساسی در مورد اخلاقی بودن رفتار شرکت ها دارند (کریر و راس،1997)، به ویژه در مورد شرکت ها، حداقل انتظار قانونی، اخلاقی و مسئولیت اجتماعی در اقدامات خود را دارند (پادنار و گلوب،2007) با این حال، نقض چنین انتظاراتی ممکن است عواقب بسیار منفی برای شرکت به همراه داشته باشد، زیرا مصرف کنندگان به طور فزاینده ای نسبت به شرکت هایی که قادر به برآورده کردن این انتظارات نیستند و یا عدم سازگاری بین انتظارات و اقدامات شرکت، تحمل می کنند (داوکینز و لوئیس، 2003).
سوهن و لاریسری (2015) اظهار داشتند که نظریه نقض انتظار (EV در اینجا) (برگوون و له پویر،1993) قدرت پیش بینی در توضیح واکنش های منفی افراد در برابر بحران CSR را دارد، به این معنی که مردم وقتی یک شرکت ناقض هنجارها و انتظارات اجتماعی آنها است، این رفتار منفی را درک می کنند؛ بنابراین، چگونه می توان انحراف از این پیش بینی را توضیح داد؟ یک توضیح برای این پدیده ممکن است استانداردهای مرجع مختلفی باشد که افراد برای ارزیابی رفتارهای نادرست شرکت ها استفاده می کنند (لیندینمیر و همکاران،2012).
در این مطالعه این ادعا را با بررسی چگونگی انتظارات مصرف کنندگان از رفتار شرکت ها به عنوان مقدمه ای برای درک آنها از نابرابری اخلاقی، انگیزه ها و رفتارهای ارتباطی در مورد سازمان آزمایش می کنیم.