خلاصة:
مطابق با تیوری نمایندگی، مدیران انگیزه های زیادی دارند که گزارش های حسابرسی شان با اظهارنظر مطلوب ارایه شود؛ آنها در جستجوی حسابرسانی هستند که مطابق با خواسته هایشان رفتار کنند و شک و تردید حرفه ای کمتری نسبت به صورت های مالی داشته باشند. انتظاراتی که می تواند منجر به پدیده خرید اظهارنظر حسابرس شده و احتمال تقلب در صورت های مالی را افزایش دهد. رویدادی که پیامدهای نامطلوب زیادی بر قیمت اوراق در بازارهای مالی را به دنبال خواهد داشت. بر همین اساس، پژوهش حاضر در ابتدا با مطالعه مروری، به تبیین علل خرید اظهارنظر حسابرس می پردازد و سپس تحلیلی از پیامدهای نامطلوب این پدیده و اثر آن بر حرفه حسابداری و حسابرسی ارایه می کند. نتایج این پژوهش نشان داد که ویژگی های خاص کار حسابرسی می تواند محرکی مهم برای تشدید وقوع پدیده خرید اظهارنظر حسابرس باشد. همچنین سایر نتایج پژوهش حاکی از این است که خرید اظهارنظر حسابرس پیامدهای نامطلوبی از جمله کاهش کیفیت حسابرسی و کیفیت گزارشگری مالی را به دنبال دارد. همچنین به استقلال حسابرس صدمه زده و منجر به تقلب در صورت های مالی می شود.
According to agency theory, managers have much incentive that their audit reports are presented with a favorable opinion. They search for auditors who would comply with their wishes and have fewer professional skepticism and doubt about their financial statements. Expectations that could lead to the phenomenon of audit opinion shopping and increase the likelihood of fraudulent financial statements, which will entail several adverse consequences for share prices in the financial market. Accordingly, the present study first reviews the causes of opinion shopping, and then analyzes adverse consequences of this phenomenon and its effect on accounting and auditing profession. The results showed that the audit’s specific characteristics can provide an important driver for exacerbating the phenomenon of audit opinion shopping Other results reveal that audit opinion shopping entails adverse consequences such as reduced quality of audit and financial reporting. Furthermore, it compromises the auditor’s independence and leads to fraud in financial statements.
ملخص الجهاز:
علل و پیامدهای خرید اظهارنظر حسابرس دکتر حسین فخاری © دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران اسماعیل امیری دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران (تاریخ دریافت: 3 مهر ۱۳۹8؛ تاریخ پذیرش: 2 بهمن 1398) مطابق با تئوری نمایندگی، مدیران انگیزههای زیادی دارند که گزارشهای حسابرسیشان با اظهارنظر مطلوب ارائه شود؛ آنها در جستجوی حسابرسانی هستند که مطابق با خواستههایشان رفتار کنند و شک و تردید حرفهای کمتری نسبت به صورتهای مالی داشته باشند.
“The effect of modified audit opinion on earnings response coefficients”, Journal of Accounting and Economics, 14(2-3), 229-247.
“Qualified audit opinions and auditor switching”, The Accounting Review, 57 (2), 326-335.
“The audit report under going concern uncertainties: An empirical analysis”, Accounting and Business Research, 22(88), 337-345.
“The impact of improved auditor independence on audit market concentration in China”, Journal of Accounting and Economics, 28(3), 269-305.
“A review of archival auditing research”, Journal of Accounting and Economics, 58 (2-3), 275-326.
Evidence about auditor-client management negotiation concerning client's financial reporting, Journal of Accounting Research, 39 (3), 535-563.
“The relation between going-concern opinions and the auditor’s loss function”, Journal of Accounting Research, 36(1), 143-156.
Internal control opinion shopping and audit market competition”, The Accounting Review, 91(2), 603-623.
“National and office-specific measures of auditor industry expertise and effects on audit quality”, Journal of Accounting Research, 48 (3), 647-86.
Stock market under reaction to going-concern audit report disclosures”, Journal of Accounting and Economics, 38(1-3), 263-296.