خلاصة:
تحول دیجیتال مسئلهای است که در سالیان اخیر در دنیا مطرح شده است و از اهمیت ویژهای برای اکثر سازمانهای دولتی و خصوصی برخوردار است. ثمره تحول دیجیتال، تغییر در روابط با مشتریان، فرآیندهای داخلی و ارزشآفرینی خواهد بود. دغدغه اصلی ذینفعان تحول دیجیتال، تعریف رهنگاشت و چشماندازی است که گامهای پیشروی در این مسیر را مشخص سازد. هدف از پژوهش حاضر، کمک به سازمانها در راستای پیادهسازی تحول دیجیتال در قالب فازها و گامهای مشخص و از پیش تعیینشده است. در این راستا، مروری نظاممندی روی پژوهشها و چارچوبهای ارائهشده در سالهای اخیر انجام گرفت و پس از استخراج 47 پژوهش و 11 چارچوب مناسب برای این مطالعه، تحلیلی جامع روی آنها صورت پذیرفت. ابتدا مقالات منتخب با استفاده از نرمافزار VOSviewer مورد تحلیل قرار گرفتند و نتایج حاصل از این تحلیل نشان دادند که موضوع فرآیندها در حوزه تحول دیجیتال، اکثریت پژوهشهای سالهای اخیر را به خود اختصاص داده است. با این وجود، روند مقالات در حال تغییر مسیر به سوی موضوع تدوین راهبرد تحول دیجیتال است. سپس با ترکیب پژوهشها و چارچوبهای انتخابی، رهنگاشتی برای تحول دیجیتال تدوین شد که شامل 6 فاز اصلی با نامهای شروع، ایده، ارزیابی، تعهد، پیادهسازی و پایداری و نیز 20 فعالیت در این فازها بود. سازمانها با طی کردن این مراحل به صورت گامبهگام میتوانند از استقرار اثربخش تحول دیجیتال، اطمینان حاصل کنند.
Digital transformation is an issue that has been raised in the world in recent years and is of particular importance to most public and private organizations, as it will result in changes in customer relationships, internal processes, and value creation. The main concern of digital transformation stakeholders is to define the roadmap and vision that will determine the steps forward in this direction. The purpose of this study is to help organizations implement digital transformation in the form of specific and predetermined phases and stages. In this regard, a systematic review was conducted on the researches and the presented frameworks in recent years. After extracting 47 researches and 11 frameworks suitable for this study, a comprehensive analysis was performed on them. Selected articles were first analyzed using VOSviewer software, and the results showed that the topic of processes in the field of digital transformation accounted for the majority of research in recent years. However, the trend of papers is shifting towards the subject of developing a digital transformation strategy. Then, by combining the selected studies and frameworks, a roadmap to digital transformation was developed, which included six main phases, namely initiation, idea, assessment, commitment, implementation, and sustainability, as well as 20 activities in these phases. By following these steps gradually, organizations can ensure the effective deployment of digital transformation.