خلاصة:
مدیریت کلاس متغیّری کلیدی در ایجاد جو مطلوب برای آموزش و یادگیری دانش آموزان به شمار میآید. در سند
هستند که در فرآیند یادگیری کلاس درس تاثیر گذار هستند. معلم, اصلیترین عنصر تعلیم و تربیت قلمداد شده و نقش
او احیاگری است نه صرفا انتقال دانش بنابراین تجهیز معلّمان به مهارتهای کارآمد مدیریتی در برنامهریزی برای
آموزشهای حرفهای, روابط دموکراتیک و احترام متقابلء حلمساآله مشارکتی» پویایی گروه و تاکید بر دلگرمی که
اساسیترین بعد در انگیزه بخشیدن به دانشآموز برای بادگیری است. ضرورتی انکا ناپذیر است. این پژوهش برای
بررسی تاثیر آموزش فنون بهسازی مدیریت کلاس از نگاه سند تخول بنیادین آموزش و پرورش بر میزان خودکارآمدی
و بهزیستی روانشناختی معلمان انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل
اجرا شد. جامعة آماری این پژوهش, کلیه معلّمان دوره ابتدایی استان مازندران است که در کلاس درس مشغول به
تدریس بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش به روش خوشهای تصادفی است. بنابراین در ابتدا از معلمان سه
مدرسه دوره ابتدایی درخواست شد نا پیش ازمونهای پژوهش را تکمیل کنند و سپس از بین انها 20 نفر از معلمان
پایههای مختلف دوره ابتدایی که در کلاس درس مشغول تدریس بودند. به صورت تصادفی انتخاب و در گام بعدی به
شیوه تصادفی در دو گروه ۱۰ نفره (کتترل و آزمایش) جایگزین شدند. شایان ذکر است به عقیده شوناکر و شوناکر,
سازندگان برنامة آموزشی, تعداد گروه نمونه باید حداقل ۶ نفر و حداکثر ۱۰ نفر باشد. سپس گروه آزمایش در کلاس-
های آموزشی در ۰ جلسه یک ساعت و نیم به صورت گروهی و کارگاهی تحت آموزش فنون بهسازی مدیریت کلاس
قرار گرفتند و ۰ نغر باقی مانده هیچ آموزشی دریافت نکردند. بعد از پایان جلسات هر دو گروه کنترل و آزمایش محددا
آزمونهای پژوهش را تکمیل کردند. میزان خودکارآمدی و بهزیستی روان شناختی شرکت کنندگان در این پژوهش به
ترتیب توسط مقیاس خودکارامدی عمومی شرر و مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف سنجیده شد. با توجه به شرط
برابری واریانسها برای هر دو متغیرخودکارامدی و بهزیستی روان شناختی با آزمون لوین» اجرای تحلیل کوواریانس بر
روی دادهها نشان داد که میزان خودکارآمدی و بهزیستی روان شناختی گروه آزمایش افزایش معناداری یافته بود. بر این
اساس میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش فنون بهسازی مدیریت کلاس و مهارتهای حرفهای معلم میتواند
خودکارآمدی و بهزیستی روان شناختی معلمان را افزایش دهد. بدون شک معلّم در تمام نظامهای آموزشی دارای نقش
کلیدی و اثرگذار است و انتظار جامعه از مدرسه و معلم این است که دانشآموزان را برای زندگی واقعی در جامعه فردا
آماده کند. لذا دانش, مهارت و تواناییهای زنان و مردان آینده به دانایی توانایی» صلاحیت. تلاش و احساس مسوّلیت
معلّمان امروز بستگی دارد. بنابراین بسیار مهم و حیاتی است که شایستهترین افراد برای حرفة معلّمی به کارگمارده
شوند. در واقع هر کشوری که معلّمان اثربخش و شایستهتری داشته باشد. آموزش و پرورش کارآمدتر و با کیفیتتری
خواهد داشت.