خلاصة:
جوزف کمپبل با بررسی داستانهای جهان، الگوی واحد و گستردهای با عنوان «سفر قهرمان» برای تمام داستانها و حتی زندگی انسانها مطرح کرد. تکیه بر قهرمان بهعنوان یکی از عناصر داستان نوجوان، اهمیتی خاص دارد و انتخاب روش زندگی و منش قهرمانان میتواند دید نوجوانان را به زندگی و هدف آن گستردهتر کند. مجموعه رمان اسطورهایقهرمانی اشوزدنگهه و شخصیت اصلی آن با ویژگی جاودانگی و هدف معنادارش، گزینهی مناسبی برای بررسی الگوی سفر قهرمانی بود. ازاینرو، هدف از این پژوهش، نقد سفر قهرمان و بررسی تفاوتهای روایت اشوزدنگهه با الگوی سفر قهرمان کمپبل بود؛ به همین دلیل، مراحل هفدهگانهی الگوی کمپبل در سفر قهرمان نوجوان داستان بررسی شد. در این بررسی مشخص گردید که قهرمان داستان در نبرد درونی خویش و در برابر اهریمن پیروز و به ارباب دو جهان تبدیل میشود. همچنین محققان در مراحل شکم نهنگ، امداد غیبی، زن در نقش وسوسهگر و جادهی آزمونها، جابهجایی و تکرار را در مقایسه با الگوی کمپبل ملاحظه کردند. براساس بررسیهای صورتگرفته میتوان گفت که الگوی سفر قهرمان با اینکه برگرفته از داستانهای جهان است، نمیتواند جوابگوی همهی رخدادهای داستانی باشد؛ با وجود این تفاوتها، داستان اشوزدنگهه با کلّیت الگوی سفر قهرمانی کمپبل همخوانی دارد.
Joseph Campbell has studied the world's stories, showing that there is a single and universal pattern titled "The Hero's Journey" for all the stories, even lifes. Choosing the lifestyle and character of the heroes can deepen the adolescent's view of the purpose of life and it is important to emphasize the hero as one of the elements of the adolescent story. The mythical-herotic novel series of Ashvazdangheh and its main character, with its immortal trait and meaningful purpose, was a good choice for examining the heroic journey pattern.Therefore, the purpose of this study is to illustrate and critique the hero's journey and to examine the differences between Ashvazdangheh's story with Campbell's heroic journey pattern. So, the seventeen stages of Campbell's model were explored in the journey of the teen's hero of the story. It is identified in this study that the hero of this story triumphs in his inner battle and against the evil (Ahriman)'s wizards, he becomes the master of the two worlds. The researcher also considered displacements and repetitions in stages "Belly of the Whale, Supernatural Aid, Woman as the Temptress and The Road of Trials" compared to Campbell's pattern. According to the reviews, it can be said that the hero's journey pattern is based on stories from the world, cannot entirely match fictional events. Of course, the story of Ashvazdangheh, in spite of the differences, coincides with the overall pattern of the Campbell hero's journey.
ملخص الجهاز:
براساس بررسيهاي صورت گرفته ميتوان گفت که الگوي سفر قهرمان با اينکه برگرفته از داستان هاي جهان است ، نميتواند جوابگوي همه ي رخدادهاي داستاني باشد؛ با وجود اين تفاوت ها، داستان اشوزدنگهه با کليت الگوي سفر قهرماني کمپبل هم خواني دارد.
امامي و همکاران (١٣٩٤) نيز در مقاله اي با عنوان «بررسي و تحليل منظومه ي مانلي براساس الگوي سفر قهرمان کمپبل » بيان کرده اند که اگرچه اين الگو به لحاظ تفاوت فرهنگ ها و زمان ها دچار تغيير و تحول ميشود، اما اساس آن همواره ثابت است .
فولادي و همکاران (١٣٩٧) نيز در مقاله ي خود با عنوان «بررسي و نقد داستان بيژن و منيژه براساس کهن الگوي سفر قهرمان کمپبل » تلاش کرده اند تا با تطبيق مراحل سير قهرمان کمپبل با اين داستان ، ميزان انطباق و نقش شخصيت ها را بررسي کنند.
منصوريزاده (١٣٩٥) نيز در پايان نامه ي خود با عنوان نقد و تحليل محتوايي رمان پارسيان و من اثر آرمان آرين بيان کرده است که پارسيان و من از داستان هاي موفق در ميان آثار تأليفي به شمار ميرود.
به طور خاص ، ملکيسروستاني (١٣٩٤) در مقاله ي خود با عنوان «بررسي سفر قهرمان در سه گانه ي اشوزدنگهه از آرمان آرين » اين رمان را با تکيه بر نظريه هاي کمپبل و وگلر بررسي نموده است .
حسين پور (١٣٩١) نيز در پايان نامه ي خود با عنوان بررسي کهن الگوي سفر در پارسيان و من مراحل سفر قهرمان اسطوره اي اين سه داستان را با الگوي سفر قهرمان کمپبل تطبيق داده است .