خلاصة:
از اوایل قرن بیستم مهمترین وظیفه دولتها ممنوع کردن جنگ یا توسل به زور بوده است. قاعده مصونیت دولت امروزه از وضعیت عرفی در حقوق بین الملل برخوردار است، اما دولتها در این استثناها متفق القول نیستند. دولتها برای هرگونه عمل تصدی و تجاری دولت های خارجی مصونیت از اجرا و صلاحیت قایل نیستند. سوالی اصلی این است که از منظر حقوق بین الملل، مراجع داخلی تحت چه شرایطی می توانند حکم به توقیف اموال یک دولت خارجی در قلمرو دولت متبوع خود بدهند؟ فرضیه مقاله این است که مصادره دارایی های ایران از نظر حقوق بین الملل غیرقانونی است. بنظر می رسد از منظر حقوق بین المللی، مراجع داخلی، از جمله دادگاهها، اعم از داوری یا دادگستری، نمی توانند حکم به توقیف اموال یک دولت خارجی در قلمرو دولت متبوع خود بدهند. هدف از این تحقیق، شناسایی نظام حقوقی حاکم بر مصونیت دولت و اموال دولت است.
From the early of 20 century, the most important duty of government and international lawyers was to ban the war or prevent from using force in the international relationship. The rule of government immunity nowadays has the common conditions in international law. But the government doesn’t have the same opinion on these exceptions. The government doesn’t consider another government to have immunity and are qualified for all of the take over and commercial activity. But there is a question from the perspective of international rule when internal authority can order to confine the belongings of external government in their country. It seems that from international rule internal authority that includes judicatory or arbitration cannot bind the access of another country to its belongings in their country. The aim of this investigation is to find the legal system governing the immunity of government and the belongings of government.