خلاصة:
اینکه انقلاب ها می آیند یا آورده می شوند در نظریات مختلف ساختار گرایی و کارگزار محور پاسخ های متفاوتی یافته است . پژوهش حاضر در صدد تحلیل پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و ناکامی انقلاب 2011 میلادی مصر در لوای تقابل ساختار – کارگزار می باشد بنابر این در پاسخ به این سوال که کارگزار انقلاب اسلامی ایران چگونه از تقابل ساختار بین المللی وقت به نفع خود بهره برداری کرد و به پیروزی رسید و بالعکس برای کارگزار انقلاب مصر این توفیق موقتی بود و درنهایت شکست خورد؟ مقایسه ساختار های بین المللی هنگام وقوع دو انقلاب ایران و مصر در دو دوره زمانی متفاوت و آشنایی با نحوه استفاده از فرصت ها توسط کارگزار انقلاب در ایران و عدم توفیق پایدار کارگزار مصر از اهمیت بالایی برخوردار است که این تحقیق در صدد کالبد شکافی این مسئله می باشد .در این تحقیق در صدد هستیم بیان کنیم که چگونه کارگزاران انقلاب اسلامی ایران از قبیل رهبری، نیروهای اجتماعی و ارتش توانستند در مقابل ساختار بین الملل، نظام سیاسی مورد نظر خود تثبیت نمایند اما در مصر این توفیق حاصل نشد.
We the revolution are coming or bringing in different theories of structure lism and agent oriented is of different answers. The present study is seeking to analys the success of Islamic republic of iran revolution the encounter of structure agent so answering the question of how the agent in case of iran benifited from the confradication of that time stracture and successed but in Egypt this was a temporary success and failed at the end? Comparing the international structure of time and familiarity withe the how of using failure of egyption agent failure is great importance white is the main focus of this study analysis.In this research, we are trying to explain how the agents of the Islamic Revolution of Iran, such as leadership, social forces and the army, were able to stabilize their political system in front of the international structure, but this success was not achieved in Egypt.
ملخص الجهاز:
در این تحقیق در صدد هستیم بیان کنیم که چگونه کارگزاران انقلاب اسلامی ایران از قبیل رهبری ، نیروهای اجتماعی و ارتش توانسـتند در مقابل سـاختار بین الملل ، نظام سیاسی مورد نظر خود تثبیت نمایند اما در مصر این توفیق حاصل نشد.
انقلاب اسـلامی ایران نیز با ورود و اقدام هماهنگ نیرو ها و کارگزاران بسـیار اما با نقش مسـلط نیرو های اسـلام گرا و به ویژه رهبری و هدایت روحانیت به پیروزی قاطع و تعیین کننده ای رسـید و به دنبال آن اسـلام گرایی از حالت جنبش خارج و تبدیل به نظام سـیاسـی گردید و خیلی زود سـاختار ها ، افکار ، ارزش ها و ایدئولوژی خویش را در قالب نظام جدیدی موسوم به جمهوری اسلامی مستقر ساخت .
مشـروعیت ایشـان به حدی بودکه گروه های غیر اسـلام گرا می دانسـتند عدم پذیرش حداقل ظاهر ایشـان به مثابه رهبر انقلاب آینده سـیاسـی آنها را در ایران پس از انقلاب با ابهام و تزلزل مواجه می کند، مهمترین فرصـتی که عامل رهبری برای جنبش انقلاب مردم ایران فراهم می کند جلوگیری از انحرافات و مصـادره انقلاب اسـلامی از سـوی قدرتهای بزرگ و عوامل رژیم و هشـدارهای بهنگام در این خصـوص تا دستیابی به موفقیت کامل بود (پورسعید، ١٨٣:١٣٩٠) امام خمینی (ره ) از جمله شـخصـیت هایی اسـت که به تعبیر (میشـل فوکو)پهلو به افسـانه می زد، رهبری ایشـان به حدی از مشـروعیت برخوردار بود که حتی جریانهای غیر مذهبی از او به عنوان رهبر انقلاب یاد می کردند.
8. Spiering, Niels (2011), "Arab or Established Democracy?", Available at:www.