خلاصة:
هدف اصلی تحقیق بررسی عوامل تاثیرگذار بر خودکارآمدی مالی در میان دانشجویان حسابداری است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان حسابداری دانشگاهها در ایران بودند که 384 دانشجوی حسابداری به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه تحقیق بصورت الکترونیکی در میان آنان توزیع و جمع آوری شد. اطلاعات گردآوریشده توسط پرسشنامهها بهوسیله نرمافزار SPSS24 و AMOS24 با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل فرضیههای تحقیق نشان داد که کیفیت یادگیری مالی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی والدین تاثیر مثبت و معناداری بر سواد مالی دانشجویان حسابداری دارد. کیفیت یادگیری مالی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی والدین تاثیر مثبت و معناداری بر خودکارآمدی مالی دانشجویان حسابداری دارد. سواد مالی تاثیر مثبت و معناداری بر خودکارآمدی مالی دانشجویان حسابداری دارد. سواد مالی در رابطه کیفیت یادگیری مالی و خودکارآمدی مالی دانشجویان حسابداری نقش میانجی دارد. سواد مالی در رابطه وضعیت اقتصادی و اجتماعی والدین و خودکارآمدی مالی دانشجویان حسابداری نقش میانجی دارد.
The main purpose of this study is to investigate the factors affecting financial self-efficacy among accounting students. The statistical population of the study was the accounting students of universities in Iran in which 384 accounting students were selected as a sample and the research questionnaire was distributed and collected electronically. The data collected by the questionnaires were analyzed by SPSS24 and AMOS24 software using structural equation modeling. The results of the analysis of research hypotheses showed that the quality of financial learning and the economic and social status of parents have a positive and significant effect on financial literacy of accounting students. The quality of financial learning and the economic and social status of parents have a positive and significant effect on the financial self-efficacy of accounting students. Financial literacy has a positive and significant effect on financial self-efficacy of accounting students. Financial literacy plays a mediating role in the quality of financial learning and financial self-efficacy of accounting students. Financial literacy plays a mediating role in the economic and social status of parents and the financial self-efficacy of accounting students.
ملخص الجهاز:
نتایج حاصل از تحلیل فرضیههای تحقیق نشان داد که کیفیت یادگیری مالی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی والدین تأثیر مثبت و معناداری بر سواد مالی دانشجویان حسابداری دارد.
بر اساس مطالب ذکر شده در این پژوهش به بررسی عوامل تاثیر گذار بر خود خودکارآمدی مالی مانند کیفیت یادگیری مالی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی والدین و سواد مالی دانشجویان حسابداری پرداخته شد.
000) کمتر از یکصدم بوده بر این اساس سواد مالی تأثیر مثبت و معناداری بر خودکارآمدی مالی دانشجویان حسابداری دارد؛ بنابراین میتوان عنوان کرد در سطح اطمینان 99 درصد فرضیه ششم پژوهش مبنی بر اینکه سواد مالی در رابطه کیفیت یادگیری مالی و خودکارآمدی مالی دانشجویان حسابداری نقش میانجی دارد، پذیرفته میگردد.
000) کمتر از یکصدم بوده بر این اساس سواد مالی تأثیر مثبت و معناداری بر خودکارآمدی مالی دانشجویان حسابداری دارد؛ بنابراین میتوان عنوان کرد در سطح اطمینان 99 درصد فرضیه هفتم پژوهش مبنی بر اینکه سواد مالی در رابطه وضعیت اقتصادی و اجتماعی والدین و خودکارآمدی مالی دانشجویان حسابداری نقش میانجی دارد، پذیرفته میگردد.
The results of the analysis of research hypotheses showed that the quality of financial learning and the economic and social status of parents have a positive and significant effect on financial literacy of accounting students.
The quality of financial learning and the economic and social status of parents have a positive and significant effect on the financial self-efficacy of accounting students.
Financial literacy has a positive and significant effect on financial self-efficacy of accounting students.
Financial literacy plays a mediating role in the economic and social status of parents and the financial self-efficacy of accounting students.