خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازاریابی الکترونیکی بر ارتقاء و توسعه صنعت گردشگری همدان انجام شد. این پژوهش از نوع تحقیق توصیفی به شیوه پیمایشی بوده و به صورت مقطعی اجراء شد و از نوع هدف کاربردی و دارای ماهیت آمیخته بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل مسئولان و سرپرستان خوشه گردشگری استان همدان در سال 1399 بودند و جامعه آماری شامل کلیه گردشگران استان همدان که به دلیل عدم دسترسی به کل جامعه مورد مطالعه، حجم جامعه نامحدود در نظر گرفته شد؛ و نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان و کرجسی و به روش تصادفی در دسترس 384 نفر می باشد که به دلیل کاهش تردد گردشگران در استان همدان و عدم همکاری آنها در پاسخدهی به سوالات پرسشنامه به علت بحران بیماری کووید-19 در استان همدان از این تعداد 200 پرسشنامه به صورت صحیح جمع آوری شد. نتایج به دست آمده از بخش کیفی پژوهش با آزمون T تک نمونه ای و ضریب کندال با استفاده از نرم افزار SPSS نشان داد که بازاریابی الکترونیکی به طور مستقیم به میزان 47% بر ارتقاء و توسعه صنعت تاثیر داشت؛ بنابراین در کل می توان نتیجه گرفت که بازاریابی الکترونیکی بر ارتقاء و توسعه صنعت گردشگری همدان تاثیر دارند.
The aim of this study was to investigate the effect of e-marketing on the promotion and development of the tourism industry in Hamedan. This research was a descriptive survey survey and was conducted cross-sectionally and was of a practical and mixed nature. The statistical population of the qualitative section included the officials and supervisors of the tourism cluster of Hamedan province in 1399 and the statistical population included all tourists of Hamedan province who due to lack of access to the entire study population, the population size was considered unlimited. And the statistical sample using Morgan and Krejcie table and randomly available to 384 people, which due to the reduction of tourist traffic in Hamedan province and their lack of cooperation in answering the questionnaire due to the crisis of Covid-19 disease in Hamedan province of this 200 questionnaires were collected correctly. The results obtained from the qualitative part of the research with one-sample t-test and Kendall coefficient using SPSS software showed that e-marketing had a direct effect of 47% on the promotion and development of the industry. Therefore, in general, it can be concluded that e-marketing has an impact on the promotion and development of the tourism industry in Hamedan.
ملخص الجهاز:
نتایج به دست آمده از بخش کیفی پژوهش با آزمون T تک نمونه ای و ضریب کندال با استفاده از نرم افزار SPSS نشان داد که بازاریابی الکترونیکی به طور مستقیم به میزان 47% بر ارتقاء و توسعه صنعت تأثیر داشت؛ بنابراین در کل می توان نتیجه گرفت که بازاریابی الکترونیکی بر ارتقاء و توسعه صنعت گردشگری همدان تاثیر دارند.
از جمله جنبههای بازاریابی الکترونیکی که امروزه بسیار مورد دقت و توجه کاربران قرار گرفته است تاثیر این شیوه بازاریابی بر ارتقاء و توسعه صنعت گردشگری 6 میباشد.
بلکه مفهوم گردشگری الکترونیکی شامل کلیه اجزای کسب و کار (تجارت الکترونیک، بازاریابی الکترونیکی، حسابداری الکترونیکی، مدیریت منابع انسانی الکترونیکی، تحقیق و توسعه الکترونیکی و تولید الکترونیکی) و همچنین راهبردهای الکترونیکی شامل برنامهریزی و مدیریت الکترونیکی برای کلیه بخشهای این صنعت است (فرزین، 1384).
لذا مشخص شد که برای متغیر ارتقاء و توسعه صنعت گردشگری به میزان 16% میباشد و این شاخص نشان میدهد که کیفیت مدل ساختاری در فرضیه پژوهش به صورتی قوی ارزیابی میشود.
همچنین بازاریابی الکترونیکی از سوی سازمان منجر به استفاده هرچه بیشتر گردشگران از خدمات الکترونیکی سازمان می شود و چنانچه این خدمات به صورتی مدرن باشد و نیازهای گردشگر را به درستی ارضاء کند، گردشگر متعهد به سفر مجدد به استان شده و چنین امری نوعی راهبرد بلندمدت در ایجاد توسعه صنعت گردشگری به حساب خواهد آمد.