خلاصة:
سابقه و هدف: دوره ابتدایی، یکی از مهمترین دورههای تحصیلی میباشد و نقش مهمی در آشنا شدن دانشآموزان با عقاید دینی و بهویژه آموزش قرآن دارد. بنابراین هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای آموزش قرآن کل دوره ابتدایی بر اساس مولفههای نظام سلامت است.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کل کتابهای آموزش قرآن دوره ابتدایی سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ است. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون (Shanon Entropy) " میباشد.
یافتهها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که در بررسی کل ۶ کتاب آموزش قرآن دوره ابتدایی، مولفهی مربوط به سلامت روانی با ۲۱۲ مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و کمترین مقدار مربوط به محیط زیست با ۲ فراوانی است.
نتیجهگیری: در تحلیل محتوای کل کتب آموزش قرآن، مولفههای سلامت روان و سلامت تغذیه در مولفههای تحول نظام سلامت از محوریت مرکزی برخوردار است؛ اما توجه به سلامت محیط زیست، تحرک بدنی، حوادث ایمنی، رفتارهای پرخطر، کنترل و پیشگیری از بیماریها و معلولیت در حد مطلوب نیست و لازم است این مولفهها مورد توجه دستاندرکاران و مولفان کتب درسی قرار گیرد. لذا برنامهریزی و تدوین دروس و کتابهای تکمیلی مرتبط با قرآن و مفاهیم قرآنی و مولفههای آن در دورههای ابتدایی برای دبیران دروس تخصصی این پایه در ارتباط با قرآن، مفاهیم قرآنی و مولفههای نظام سلامت پیشنهاد میشود.
Introduction: Elementary period is one of the most important periods and plays a vital role in acquainting students with religious beliefs, especially Qurchr('39')an teaching. Therefore, the aim of this study was to analyze the content of textbooks teaching Qurchr('39')an in all elementary schools based on the components of the health system.
Methods: In this descriptive study, the content analysis method was used. The statistical population of the current study was all textbooks teaching Qurchr('39')an in the elementary schools during academic year of 2018-2019. The research tool was "Shanon Entropy".
Findings: The results of “Shannon Entropy” content analysis of all 6 textbooks teaching Qurchr('39')an in the elementary schools showed that the component related to mental health had the highest frequency (n=212), and the lowest frequency (n=2) was related to the environment.
Conclusion: In analyzing the content of all textbooks teaching Qurchr('39')an, the components of mental health and nutritional health are central in health system transformation; however, paying attention to the environmental health, physical activity, safety accidents, control and prevention of diseases, high-risk behaviors and disabilities is not desirable, and these components need to be considered by the authorities and authors of textbooks. Hence, planning and compiling courses and supplementary books related to the Qurchr('39')an and Qurchr('39')anic concepts and its components during elementary periods are recommended for teachers who teach these technical courses including Qurchr('39')an, Qurchr('39')anic concepts and components of the health system.