خلاصة:
ﺷﺮاﯾﻂ رﮐﻮد ﺗﻮرﻣﯽ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ، از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﻣﺸﮑﻞ رﮐﻮد ﮐﺸﻮر ﻧﺎﺷﯽ از ﻃﺮف ﻋﺮﺿﻪ اﻗﺘﺼﺎد ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، اﻋﻤﺎل ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﻃﺮف ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﮐﺸﺶ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﺑﻮدن ﻋﺮﺿﻪ اﻗﺘﺼﺎد ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻮرم در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽﮔﺮدد. در اﯾﻦ ﺷﺮاﯾﻂ اﻗﺘﺼﺎدداﻧﺎن اﻋﻤﺎل ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﻃﺮف ﻋﺮﺿﻪ را ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ در ﺑﺎزار اﻣﺮوز ﺑﺪﻧﺒﺎل رﻗﺎﺑﺖ ﺑﺮای اداﻣﻪ ﺣﯿﺎت و ﯾﺎ ﺳﻮد ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺎﺧﯿﺮ ﯾﺎ ﺟﻠﻮ اﻓﺘﺎدن از رﻗﺒﺎ ﺑﺸﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺮای ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ ﻣﻬﻢ اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺪاﻧﻨﺪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﯽدﻫﻨﺪ در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﻮﺟﺐ ﮐﺴﺐ ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻫﺪف اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺮﮐﺖ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ دوﺳﻮﺗﻮاﻧﯽ ﻧﻮآوری در ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺷﺮﮐﺖ ﮔﺎز اﺳﺘﺎن ﮔﯿﻼن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. دادهﻫﺎی اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺟﻤﻊآوری ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﺣﺪود 200 ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﺪ و دادهﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﺮماﻓﺰار PLS ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ زﯾﺎدی از ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
هدف اين تحقيق بررسي تاثير مديريت دانش بر عملکرد شرکت به واسطه دوسوتواني نوآوري در سازمان است .
طبق اين تعريف ، عملکرد به دو جزء تقسيم ميشود: ١) کارايي که توصيف کننده ي چگونگي استفاده سازمان از منابع در توليد خدمات يا محصولات است ، يعني رابطه بين ترکيب واقعي و مطلوب دروندادها براي توليد بروندادهاي معين ؛ ٢) اثربخشي که توصيف کننده ي درجه ي نيل به اهداف سازماني است .
بنابراين ، عملکرد سازماني يک سازه کلي است که بر چگونگي انجام عمليات سازماني اشاره دارد عملکرد سازماني به عنوان توانايي سازمان در استفاده موثر از منابع و توليد ستاده هاي پايدار در نظر گرفتن اهداف مربوط به ذينفعان ، تعبير ميشود.
عوامل مختلف و متفاوتي ميتواند بر عملکرد شرکت ها تاثير بگذارد، اما از ديدگاه بوزيک و ديمووسکي (٢٠١٩ ,Bozic and Dimovski) عملکرد سازمان تحت تاثير مديريت دانش و دوسوتواني نوآوري است .
(Alavi & Leinder, 2001) در تحقيق ديگري سازمان ها معتقد بودند بيشتر دانشي که لازم دارند در سازمان وجود دارد ولي آنها از عهده تشخيص اين دانش ، يافتن آن و مورد استفاده قرار دادن آن عاجزند (همان ).
تغيير بايد مبتني بر جمع آوري داده هايي مناسب از محيط خارجي و داخلي و تبديل آنها به دانش باشد (اميريان ، ١٣٩٠) لوپز١بر اين مسئله بحث ميکند که دانش و قابليت هاي سازماني اشکالي از داراييهاي استراتژيک هستند که اهداف بلندمدت سازمان را از حيث رقابتي و اقتضائات محيطي ارتقاء ميدهند و در محيط هاي پويا کاربرد استراتژيک دارند.
) بر اساس مدل ارائه شده فرضيه هاي تحقيق نيز عبارتند از: ــ جذب دانش با دوسوتواني نوآوري رابطه معني داري دارد.