ملخص الجهاز:
عدم زمان کافی و فشار روحیروانی زیاد روی معلم و درگیر نشدن معلم به مقوله درسپژوهی، ترس از مورد انتقاد قرار گرفتن، گزارش نتایج تصنعی در فرایند کار، آموزشهای تصنعی، تبدیل نشدن به برنامه روزانه، عدم همکاری مدارس و مدیران، اختلاف در سطح مدارس، وجود عوامل مداخلهگر در فرایند آموزش، مسلط نبودن به روشهای مختلف تدریس، سیستم ارزشیابی نادرست و عدم توجه همکاران محترم تربیتبدنی به محتواهای موجود آموزشی در کتب درس تربیتبدنی مدارس و سرفصلهای آموزشی هر پایه، از مواردی است که میتوان بهعنوان آسیبهای درسپژوهی به آنها اشاره کرد.
موضوع تدریس، ابزار استفاده شده، روشهای آموزشی، مسائل مطرح شده توسط معلم در کلاس درس، جزئیات ارتباط کلامی بین معلم و دانشآموزان و ویژگیهای فعالیتهای یادگیری هریک از دانشآموزان در کلاس درس به بحث گذاشته میشود و براساس دادههای جمعآوری شده از کلاس درس، ارزیابی دقیق انجام خواهد شد.