خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر،شناسایی و تعیین اولویتهای پژوهشی در روانشناسی
برنامهریزی پژوهشی و انجام پژوهشهای اولویتدار برداشته شود.
روش این پژوهش کیفی، و ترکیبی از روش پیمایشی» تحلیل محتوا و تکنیک
دلفی است. جامعه آماری در شناسايي نیازها کليۂ منابع اسنادی» انسانی وسازمانی
در زمینه روانشناسی اسلامی است. جامعه آماری در اولویتبندی شامل کلیه
متخصصان در زمینۀ روانشناسی اسلامی است و نمونه آماری در بخش شناسایی
نیاز، شامل502 منبع در مجموع منابع اسنادی ، انسانی و سازمانی می شود
نمونه آماری در بخش اولویتبندی برای هر یک از ۱۴ پرسشرنامۂ طراحیشده
در گرایشهای مختلف روانشناسی» شامل ۳۵ نفر از متخصصان و کارشناسان
میشود که با روش نمونهگیری هدفدار و با توجه به تخصصشان انتخاب شدند.
یافتههای پژوهش شامل دستیابی به ۳۱۱ عنوان پژوهشی در روانشناسی
اسلامی در ۱۴ گرایش روانشناسی است که ۶۰ عنوان اولویت الف (اولویت
خیلی زیاد) ۱۴۰ عنوان اولویت ب (اولویت زیاد) ۸۳ عنوان اولویت ج
(اولویت متوسط) و ٢۲ عنوان اولویت د (اولویت کم) دارند. بیشترین عنوان
با اولویت الف و ب» در گرایشهای روانشناسی مثبت، روانشناسی اجتماعی
و روانشناسی خانواده بود و کمترین عنوان با اولویت الف و ب در گرایشهای
آسیبشناسی روانی، روانسنجی و روش تحقیق بود.