خلاصة:
تربیت و هدایت انسان محصول تقید و پایبندی به ارزشهای دینی یعنی امور مطلوب در سه حوزهٔ اعتقادی، اخلاقی و فقهی است. شناخت و نهادینه سازی آنها میتواند گام مهمی در تربیت دینی افراد جامعه و عامل پایداری نظامهای ارزشی به حساب آید. درونی سازی ارزشهای دینی با توجه به ابعاد سه گانهٔ انسانی یعنی بعد بینشی، گرایشی و رفتاری، نیازمند روشهایی متناسب با این سه بعد میباشد. از آن جا که معارف و اعتقادات انسان در ظرف شناخت و بینش شکل میگیرد که پایه و اساس برای انسان به حساب میآید در این نوشتار با توجه به روش اعطای بینش با تاکید بر نهجالبلاغه و به روش توصیفی و تحلیلی به شیوههای کاربردی در تقویت ساحت بینشی انسان جهت نهادینه سازی ارزشهای دینی پرداخته شده است
ملخص الجهاز:
از آن جا که معارف و اعتقادات انسان در ظرف شناخت و بینش شکل میگیرد که پایه و اساس برای انسان به حساب میآید در این نوشتار با توجه به روش اعطای بینش با تأکید بر نهجالبلاغه و به روش توصیفی و تحلیلی به شیوههای کاربردی در تقویت ساحت بینشی انسان جهت نهادینه سازی ارزشهای دینی پرداخته شده است.
واژگان کلیدی: نهادینه سازی، بینش، ارزشهای دینی فارغ التحصیل سطح سه رشته تعلیم و تربیت جامعةالزهرا مقدمه اسلام، دین هدایت و کمال و سعادت و رستگاری است که با هدف قرب الهی و رستگاری انسان برنامه جامع و کامل ارائه میدهد، قرآن کریم و احادیث معصومان که تفسیر کتاب هدایت- قرآن- است، سر لوحه-ی زندگی خوبان و سعادتمندان و کسانی است که خواستار طی این مسیرند.
از آنجا که انسان از سه ساحت بینشی، گرایشی و کنشی برخوردار است، لذا در امر تربیت و نیز درونی کردن ارزشهای دینی مربی باید به این سه ساحت توجه داشته باشد.
و این شناخت و آگاهی حاصل نمی-شود مگر اینکه انسان ارتباط خود را با دیگر مخلوقات خداوند بفهمد و جایگاه خود را کسب نماید و هدف از خلقتش را درک کند و چنین کسی که به فهم این امور دست یابد، باید که عالم باشد و دانش لازم را داشته باشد و در پرتو آن دستورات الهی را اطاعت نموده و از حدود مشخص شده توسط خداوند و انبیاء پا فراتر نگذارد و در نتیجه کسی که قدر خود را نمیشناسد عالم نیست و انسان جاهل است که منزلت و ارزش خود را نشناخته است.