ملخص الجهاز:
1. در سؤال 1، لحاظ کردن یک نمره برای ترجمه آیهای بسیار آسان، آن هم در رشته انسانی، نشان از عدم تناسب سؤال با این نمره است که با توجه به تنوع و فراوانی آیات در این کتاب؛ به ویژه آیات اختصاصی رشته انسانی، میتوانست از آن آیات انتخاب گردد، نه از آیات مشترک بین انسانی و ریاضی.
2. در سؤال 2، پاسخهای متعددی همچون: «همه امور، همه چیز، دنیوی و اخروی، مادی و معنوی و یا کلمات مشابه دیگر»، میتوانست درست باشد، در حالیکه راهنمای تصحیح، جواب را منحصر کرده بود در «پیدایش و بقاء» که بهتر بود؛ برای مواجه نشدن با پاسخهای پراکنده از سوی دانشآموزان، جوابها را مشخص و محدود کرد در «پیدایش، بقا یا پیدایش و بقاء» تا انتخابی باشد نه نوشتنی.
در ضمن، این سؤال، عیناً در امتحان رشته ریاضی و تجربی آمده است که با توجه به متفاوت بودن روزهای امتحانی، باید دقت میشد تا دقیقاً همان سؤال برای رشته انسانی طرح نگردد.