خلاصة:
با توجه به تهدیدها و موقعیتهای حساس کشور، آمادگی و دفاع غیرنظامی از اهمیت بالایی برخوردار بوده که آموزشهای پدافند غیرعامل را ضروری میسازد. هدف از انجام تحقیق حاضر تحلیل رگرسیونی عوامل موثر بر آموزش اثربخش پدافند غیرعامل آموزش و پرورش کشور است. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است. همچنین از آنجایی که نتایج این تحقیق میتواند به طور عملی مورد استفاده قرار گیرد، یک تحقیق کاربردی نیز میباشد. جامعهی آماری تحقیق دبیران آمادگی دفاعی متوسطه دوره دوم شهرستان شهریار در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ که شامل ۹۹ نفر است. برای بالا بردن حداکثر دقت از روش سرشماری استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است و روایی محتوایی و شکلی پرسشنامه، با نظر کارشناسی متخصصان مربوطه تایید گردید. جهت تعیین پایایی از آزمون مقدماتی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه محاسبه و در نهایت میزان آلفای کرونباخ ۹۲/ ۰ به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون مشخص نمود که بین عوامل ارزشیابی، طرح درس و مواد و رسانههای آموزشی با آموزش اثربخش پدافند غیرعامل آموزش و پرورش کشور رابطه معنیدار وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون به روش گام به گام مشخص نمود که عوامل ارزشیابی، طرح درس و مواد و رسانههای آموزشی ۶۷ درصد از تغییرات در متغیر وابسته را ایجاد نمودند.
Given the country's threats and sensitive situations, civilian preparedness and defense are of paramount importance, necessitating passive defense training. The purpose of this study is regression analysis of factors affecting the effective training of passive defense of education in Iran country. The present research is a survey type. Also, since the results of this research can be used in practice, it is also an applied research. The statistical population of the research is the teachers of secondary defense training in the second year of Shahriar city in the 98-97 academic year who Contains 99 people. Census method was used to increase maximum accuracy. Data collection tool is a researcher-made questionnaire. The content and face validity of the questionnaire were confirmed by the expert opinion of relevant experts. To determine the reliability of the preliminary test was used, Cronbach's alpha coefficient was calculated for different parts of the questionnaire and finally Cronbach's alpha was 0. 92. Data analysis was performed using SPSS software. The results of Pearson correlation coefficient showed that there is a significant relationship between evaluation factors, lesson plan, and educational materials and media with effective training of passive defense of the country's education. The results of stepwise regression analysis showed that evaluation factors, lesson plan, and educational materials and media explained 67% of the changes in the dependent variable.