خلاصة:
شناخت نسبت به رفتار و سبک خرید گردشگران در عصر حاضر و دنیای پررقابت امروز از اهمیت ویژه و بالایی برای بازاریابی مقاصد گردشگری برخوردار است، در حال حاضر خرید می تواند به عنوان یک فعالیت گردشگری در جهت تجربه مکان ها و مقاصد جدید و همچنین توسعه صنعت گردشگری در این مقاصد مطرح باشد، بندر چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان که از آن به عنوان دروازه ملل یاد می شود با آب و هوایی معتدل و بهاری می تواند با استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های منحصر به فرد خود (تنها بندر اقیانوسی ایران) و همچنین تعامل سازنده بین دستگاه های اجرایی متولی امر گردشگری نظیر منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، اداره کل فرودگاه های استان سیستان و بلوچستان، اداره کل راه آهن جنوب شرق، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان، شهرداری بندر چابهار و سایر دستگاه های اداری و اجرایی دیگر (بخش دولتی و بخش خصوصی) با فراهم ساختن زمینه احداث مجتمع ها، مال ها (مراکز خرید) مدرن، مجهز و با رعایت استانداردهای بین المللی و همچنین برگزاری جشنواره های متعدد خرید در طول سال و استفاده از ظرفیت های بومی بندر (آثار باستانی، صنایع دستی، آب و هوایی دلپذیر، نام ها و تمدن اصیل، جاذبه های متنوع گردشگری، غذاهای محلی و خوشمزه، مردم خون گرم و...) باعث ایجاد انگیزه در خریداران جهت انتخاب بندر چابهار به عنوان مقصد گردشگری در تمامی فصول سال شده تا گردشگران لذت شیرین سفر، خرید و تفریح را در این بندر به طور همزمان تجربه و آثار مثبت آن را همیشه در ذهن خود نگهدارند، هدف از نوشتن این مقاله ارائه راهکارهای نوین در خصوص ارتباط بین نقش گردشگری خرید و جذب گردشگر داخلی و خارجی جهت توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری بندر چابهار بوده و این مقاله ازلحاظ هدف کاملا کاربردی بوده و از روش توصیفی با استفاده از مطالعه کتابخانه ای، بازدید میدانی، جستجو در اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی نیز بهره می برد.
ملخص الجهاز:
بررسي و ارائه راهکارهاي نوين در خصوص ارتباط بين نقش گردشگري خريد و جذب گردشگر(داخلي و خارجي ) جهت توسعه و پيشرفت صنعت گردشگري بندر چابهار ايران تاريخ دريافت : ٩٧/١١/٣٠ نادر احساني ١ تاريخ پذيرش : ٩٨/٠١/١٧ کد مقاله : ٤١٠١٤ چکـيده شناخت نسبت به رفتار و سبک خريد گردشگران در عصر حاضر و دنياي پررقابت امروز از اهميت ويژه و بالايي براي بازاريابي مقاصد گردشگري برخوردار است ، در حال حاضر خريد مي تواند به عنوان يک فعاليت گردشگري در جهت تجربه مکان ها و مقاصد جديد و همچنين توسعه صنعت گردشگري در اين مقاصد مطرح باشد، بندر چابهار در جنوب استان سيستان و بلوچستان که از آن به عنوان دروازه ملل ياد مي شود با آب و هوايي معتدل و بهاري مي تواند با استفاده از ظرفيت ها و قابليت هاي منحصربه فرد خود (تنها بندر اقيانوسي ايران ) و همچنين تعامل سازنده بين دستگاه هاي اجرايي متولي امر گردشگري نظير منطقه آزاد تجاري - صنعتي چابهار، اداره کل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان سيستان و بلوچستان ، اداره کل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان ، اداره کل فرودگاه هاي استان سيستان و بلوچستان ، اداره کل راه آهن جنوب شرق ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان سيستان و بلوچستان ، شهرداري بندر چابهار و ساير دستگاه هاي اداري و اجرايي ديگر (بخش دولتي و بخش خصوصي ) با فراهم ساختن زمينه احداث مجتمع ها، مال ها (مراکز خريد) مدرن ، مجهز و با رعايت استانداردهاي بين المللي و همچنين برگزاري جشنواره هاي متعدد خريد در طول سال و استفاده از ظرفيت هاي بومي بندر (آثار باستاني ، صنايع دستي ، آب و هوايي دلپذير، نام ها و تمدن اصيل ، جاذبه هاي متنوع گردشگري ، غذاهاي محلي و خوشمزه ، مردم خون گرم و ...