خلاصة:
با وجود نقش مهم صنعت گردشگری در رشد اقتصادی، افزایش گردشگران در برخی مناطق گردشگری میتواند موجب رشد و توسعه منطقه گردشگر پذیر شود. بنابراین بررسی مقصدهای گردشگری جهت ارتقا کیفیت محیط از دید گردشگران حائز اهمیت است. هدف این پژوهش مطالعه و اولویت بندی شاخص های کیفی محیطی شهرستان کوهدشت می باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع تحقیقات توصیفی - تحلیلی می باشد. جمع آوری داده ها و اطلاعات موردنیاز به دو روش کتابخانه ای (اسنادی) و پیمایشی (میدانی) صورت گرفته است. در راستای هدف مورد نظر از نرم افزارهای SPSS و EXCEL استفاده شده و همچنین از مدل های تصمیم گیری چند معیاره ویکور، الکتره، SAW و روش ترکیبی کپلند جهت اولویت بندی شاخص ها استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل ۶ شاخص اصلی و ۳۶ زیر شاخص نشان میدهد که شاخص جاذبه های گردشگری بیشترین میزان تاثیرگذاری از دید گردشگران بر کیفیت مطلوب محیط داشته و در رتبه های بعدی شاخص های زیست محیطی، محیط اجتماعی، بصری، شبکه ارتباطی و عملکردی – ساختاری به ترتیب قرار دارد.
ملخص الجهاز:
٢- پيشينه تحقيق محققان متعددي به مطالعه پيرامون گردشگري و تاثير آن بر جنبه هاي مختلف زندگي و توسعه پرداخته اند که مجالي براي ذکر نتايج همه آنها نيست و تنها به عنوان نمونه ميتوان به مطالعات زنگي آبادي و همکاران (١٣٨٩) پيرامون امکانات و تهسيلات گردشگري، تقوايي و همکاران (١٣٩٣) پيرامون عوامل موثر بر توسعه گردشگري سلامت ، ضرابي و همکاران (١٣٩٣) پيرامون تحليلي بر زيرساخت هاي گردشگري در مقصد اکوتوريستي بند اروميه ، رحماني(١٣٨٦)، پيرامون آمايش سرزمين و گردشگري پايدار، ايزدي و همکاران (١٣٩٠) پيرامون ارتقاي هم پيوندي اجتماعي ميان گردشگران و بوميان در شهرهاي ساحلي، غريبي و درخشيده (١٣٩٠)، اکوتوريسم و توسعه پايدار و غيره اشاره کرد که در همه موارد مذکور اثرات مثبت و سازنده گردشگري نتيجه گرفته شده است .
قيداري و سجاسي(١٣٩٥) در موضوعي با عنوان تحليل و تبيين نقش کيفيت محيطي در جذب گردشگر به مقاصد گردشگري روستايي مطالعه موردي: روستاهاي گردشگري دهستان لواسان کوچک ) به اين نتيجه رسيده اند که کيفيت محيطي روستاهاي 1 Walpole and Goodwin 2 Lai and Napal 48 مقصد در جنبه هاي مختلف تاثير بسزايي در جذب گردشگر دارد که تقويت آن مي تواند روستاها را در بازار رقابتي جذب گردشگر و همچنين کمک به انتخاب گردشگران تاثيرگذار باشد.