خلاصة:
امروزه در بسیاری از کشورها، گردشگری نیروی اصلی پیشبرد و رشد اقتصادی به شمار میرود. به طوریکه، کشورهای پیشرو در این صنعت، ساالنه سهم عمدهای از درآمدهای ناشی از ورود گردشگران را به خود اختصاص میدهند. ازاینرو استفاده حداکثری از قابلیتهای توسعه گردشگری بهویژه هتلها، در اولویت بسیاری از مدیران و برنامه ریزان قرار دارد. بر این اساس، در مقاله حاضر به بررسی نقش بازاریابی شبکه ای در توسعه اقتصاد گردشگری ایران به ویژه هتلهای جزیره کیش پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق شامل ۱۲۳ نفر از مدیران و مالکان هتلهای جزیره کیش است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و از طریق فرمول کوکران تعداد ۹۳ نمونه از میان آنها انتخاب گردید. در ادامه، برای تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها از شاخصهای آمار توصیفی و سپس با استفاده از تحلیل رگرسیون ساده به آزمون فرضیه های مطرحشده پرداخته شد. یافته ها نشان داد، کیفیت اطلاعات وبسایت، کیفیت سیستم وبسایت، کیفیت خدمات (محصولات)، انگیزش و ویژگی خدمات (محصولات) در سطح اطمینان ۹۹ درصد اثر معناداری بر توسعه اقتصاد هتلهای جزیره کیش دارد.
ملخص الجهاز:
بر اين اساس ، در مقاله حاضر به بررسي نقش بازاريابي شبکه اي در توسعه اقتصاد گردشگري ايران به ويژه هتل هاي جزيره کيش پرداخته شد.
در روش قديمي توزيع کالا يا ارائه خدمات ، براي اين که کالا يا خدمات از توليدکننده به دست مصرف کننده برسد، بايد از دست يکسري واسطه ميگذشت و مسلما دست به دست شدن کالا و خدمات و همچنين هزينه هاي تبليغات سبب افزايش قيمت آن ميگرديد؛ اما، ارائه مستقيم کالا و يا خدمات از طريق سايت شرکت هاي مبدأ و مولد اين امکان را به مشتريها ميدهد که کالا و خدمات موردنيازشان را مستقيما از توليدکننده دريافت کنند؛ بنابراين قيمت ها هم مقداري ارزان ميشود.
بر اين اساس ، پژوهش حاضر در پي پاسخ به اين سؤال است که : بازاريابي شبکه اي چه نقشي در توسعه اقتصاد گردشگري به ويژه هتل هاي جزيره کيش دارد؟ ٢- مباني نظري تحقيق ٢-١-بازاريابي شبکه اي براي تعريف بازاريابي شبکه اي ابتدا نياز است که تعريف فروش مستقيم ٧ مشخص شود.
بنابراين ديگر هزينه اي براي 1 Makni & Valentina 2 Hiranpong 3 Watts 4 Badi 5 Liu & Zhang 6 Järvinen 7 Direct Selling 8 World Federation of Direct Selling Association 2 واسطه ها در نظر گرفته نميشود.
از اين رو، انجام چنين پژوهشي با هدف بررسي نقش بازاريابي شبکه اي در توسعه اقتصاد گردشگري هتل هاي جزيره کيش از ضرورت و اهميت ويژه اي برخوردار است .
٤-يافته هاي تحقيق در اين پژوهش ، دو متغير بازاريابي شبکه اي و توسعه اقتصاد گردشگري مورد بررسي قرار گرفت .
بر اين اساس ، در پژوهش حاضر به بررسي نقش بازاريابي شبکه اي در توسعه اقتصاد گردشگري به ويژه هتل هاي جزيره کيش پرداخته شد.