خلاصة:
امروزه صنعت گردشگری در دنیا، به یکی از منابع مهم درآمد و درعین حال از عوامل موثر در تبادلات فرهنگی بین کشورهاست و به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی جهان، حائز جایگاه ویژه ای است، ازاین رو بسیاری از کشورها در رقابتی نزدیک و فشرده، در پی افزایش بیش از پیش منافع و عواید خود از این فعالیت بین المللی اند. شهر یاسوج واقع در استان کهکیلویه و بویراحمد یکی از مناطق مستعد برای توسعه صنعت گردشگری است. با توجه به قرار گرفتن کهکیلویه و بویراحمد در کریدور تردد گردشگران خارجی به جنوب کشور، باید توسعه، تجهیز و معرفی جاذبه های طبیعی، تاریخی و باستانی منطقه را در اولویت قرار داد تا از این پس شاهد حضور و ماندگاری بیشتر گردشگران خارجی و داخلی در مناطق گردشگری بکر استان باشیم. پژوهش حاضر سعی در بررسی پتانسیل های بالقوه شهر یاسوج با استفاده از تکنیک SWOT و ارائه راهکارهایی جهت توسعه گردشگری پایدار دارد. بر این اساس روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و کتابخانه ای و میدانی است؛ و در نهایت پیشنهاد هایی در راستای توسعه جاذبه های گردشگری آن ارائه گشته است. یافته های پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی و مدل swot با حجم نمونه ۳۴ نفر ساکنین و نخبگان و مدیران شهر یاسوج می باشد. نتیجه به دست آمده نشان می دهد: با اتخاذ راهبردهای مناسب باید تهدیدها به فرصت تبدیل شوند.
ملخص الجهاز:
فصلنامه علمي تخصصي پژوهش هاي گردشگري و توسعه پايدار سال دوم ، شماره ٥ (پياپي: ٨)، زمستان ١٣٩٨ طراحي مدل بازاريابي الکترونيکي براي توسعه اکوتوريسم تاريخ دريافت : ٩٨/١٠/١٦ ندا تقوي سنوکش ١*، بابک اصغري آژيري ٢ تاريخ پذيرش : ٩٨/١١/٢٤ کد مقاله : ٥٤٨٥١ چکـيده پيشرفت و توسعه روزافزون فناوري اطلاعات و ارتباطات تأثيرات عميق و گسترده اي در کسب وکارهاي تجاري و خدماتي به وجود آورده و در نهايت باعث به وجود آمدن شاخه جديدي از علم به نام تجارت الکترونيکي شده است .
بازاريابي گردشگري فرايندي است تعاملي ميان عرضه کنندگان و مصرف کنندگان (گردشگران ) که طي آن کالاها و خدمات گردشگري در محيطي که خاص اين صنعت است ، مبادله مي شود (حيدري چيانه ، ٣:١٣٧٩) بر اساس مطالعات انجام شده قادري (٢٠١٤) بيش از ٩٠ درصد تبليغات و فروش شرکت هاي مختلف گردشگري در جنوب شرق آسيا از طريق اينترنت و فناوري اطلاعات و ارتباطات بوده است .
با ظهور دستگاه چاپ و راديو و تلويزيون و رايانه ، بازاريابي نيز نقش هاي خاص خود را ايفا نموده و سعي نموده تا با استفاده از اين ابزارهاي فناورانه به نحوي در راستاي دستيابي به اهداف خود استفاده نمايد (ثمودي و همکاران ، (1397 بازاريابي گردشگري : بازاريابي گردشگري فرايندي است تعاملي ميان عرضه کنندگان و مصرف کنندگان (گردشگران ) که طي آن کالاها و خدمات گردشگري در محيطي که خاص اين صنعت است ، مبادله مي شود (حيدري چيانه ، ٣:١٣٧٩) گردشگري الکترونيکي : گردشگري الکترونيکي به استفاده از تجارت الکترونيک درزمينه ٔ ء سفر و گردشگري اشاره مي کند و عبارت است از به کارگيري فناوري نوين براي ارائه سرويس هاي موردنياز گردشگران .