خلاصة:
معماری حواس بهعنوان معماری که بر حضور فراگیر همه حواس در ادراک فضایی تاکید دارد» دیرزمانی نیست که در
عرصه جهانی نظرات را معطوف خودساخته است. صاحبنظران معماری حواس با نقد معماری بیاحساس کنونی:
میکوشند اتمسفر ایجاد شده توسط معماری و محیط را بهعنوان ترکیبی پیچیده بیان کنند که در عین آفرینش زیبایی،
برانگیزاننده همه احساسات آدمی میباشد. این دیدگاه در تقابل با دیدگاه بصور محور معماری مدرن، شکل یافته یا به
عبارتی دیگر دوباره مورد توجه قرار گرفته است. معماران حواس معتقدند از بحرانهای معماری امروزء عدم توجه به جریان
زندگی و تجربه ادراکی فراگیر توسط مخاطب میباشد که میتوان با تکیه بر پدیدارشناسی» دوباره میان انسان و معماری
آشتی برقرار کرده و درکی متفاوت و نو از معماری و محیط را برای او به ارمغان آورد. پدیدارشناسی در جستجو چیستی
پدیدههاء فارغ از پیش داوریها و به جریان انداختن زندگی در آن است. این اندیشه نگاهی نقادانه دارد» که اساس کار
معماران حواس قرار گرفته است. آنها سعی دارند با تکیه بر بنیانهای پدیدارشناسی» با محصول معماری چند حسی خود
به اندیشههای این فلسفه جامع عمل بپوشانند؛ بنابراین این فرضیه مطرح میشود که معماری حواس با به چالش کشیدن
معماری بهاصطلاح بیروح معاصرء میتواند پیوند ادراکی قوی بین معماری و انسان با برانگیختن همه حواس او، برقرار
سازد. هدف اصلی این پژوهش, نقد و بررسی آثار معماری چند حسی بر مبنای شالوده پدیدارشناسی بهمنظور سنجش
میزان موفقیت گفتههای معماران آنها در عمل میباشد. روش انجام پژوهش، کیفی, از نوع تحلیل محتوا بوده و بر
استدلال منطقی مباحث استوار است، مطالعه اسنادی و کتابخانهای اساس بیان، تحلیل، توصیف و تفسیر مطالب موجود
در این مقاله را شکل میدهد. نتایج پژوهش بیانگر این است که معماران حواس توانستهاند با تکیه بر معیارهای
ارزشگذاری مبتنی بر اندیشههای پدیدارشناسانه خود در زمینه ادراک همه جانبه توسط مخاطب،آثاری موفق و شایسته ای
را پدید آورند و معنای معماری چند حسی را در آنها متبلور سازند.
ملخص الجهاز:
معماران حواس معتقدند از بحران هاي معماري امروز، عدم توجه به جريان زندگي و تجربه ادراکي فراگير توسط مخاطب مي باشد که ميتوان با تکيه بر پديدارشناسي ، دوباره ميان انسان و معماري آشتي برقرار کرده و درکي متفاوت و نو از معماري و محيط را براي او به ارمغان آورد.
نتايج پژوهش بيانگر اين است که معماران حواس توانسته اند با تکيه بر معيارهاي ارزشگذاري مبتني بر انديشه هاي پديدارشناسانه خود در زمينه ادراک همه جانبه توسط مخاطب ، آثاري موفق و شايسته اي را پديد آورند و معناي معماري چند حسي را در آن ها متبلور سازند.
با بررسي مفهوم پديدارشناسي و نقد آثار برجسته در حوزه معماري حواس ، نتايج نشان مي دهند که معماران چند حسي ، در اکثريت پروژه هاي خود توانسته -اند با تکيه بر اتمسفر معماري خويش که باعث برانگيختن همه حواس مخاطب ميشود، او را در درک کامل فضا ياري رساند و ارتباط بين او و معماري را ارتقا بخشد.
پديدارشناسي در معماري نه يک مکتب که يک گفتمان تلقي ميشود و بايد بذاي تلفيق اين ١٣٩٢ شيرازي دو معيارهاي عملياتي تدوين کرد با تاکيد بر جدايي انسان و محيط در عصر حاضر به بررسي عوامل موثر در نظام طراحي ابوترابي و عظيمي ١٣٩٧ حسن آبادي حسي در چهار بخش حواس انساني، عوامل ماهوي، نيروهاي بيروني و توجه به سکانس هاي موثر پرداخته ، راهکارهاي کاربردي منطبق بر مفاهيم را ارائه نموده اند ٥- روش تحقيق روش تحقيـق در ايـن مقالـه ، توصيفي ، از نـوع تحليـل محتـوا و بـر اسـتدلال منطقـي مباحث اسـتوار اسـت .