ملخص الجهاز:
"» ریلکه،ویم وندرس،برلین زیر بال فرشتگان10،سینمای آلمان هر بار که سخن از سینمای دینی به میانی آید،خودبهخود دو مفهوم«خیر»و«شر»به ذهن متبادر میشود؛در حالی که شیوهی بیان و تجسم تصویری خیر و شر در سینمای دینی شرق و غرب با هم متفاوت است و همین تفاوت مبنا و اساس ریختشناسی متفاوت این دو نوع سینما قرار میگیرد.
البته میان درام مذهبی شرق و غرب تفاوت است و در واقع،تفاوت ساختار و عناصر تشکیل دهنده این دو نوع سینما را از یکدیگر متمایز میکند و بررسی مفهوم سینمای دینی بدون رسیدن به وجوه این تمایز ممکن نیست.
در حالی که سینمای دینی شرق،نه مثلث،بلکه دایرهای است که در مرکز آن پروردگار و در محیطش تمام مخلوقات جهان قرار دارند و یا پاره خطی است که انسان را در کوتاهترین فاصله به خالقش میرساند زمان سینمای دینی شرق متعلق به هیچ فضای واقعی نیست و در واقع مافوق آن است؛در حالی که در سینمای دینی غرب،زمان و مکان دقیقا مشخص شده و عینی است.
در حالی که هنرمندان غرب هنر را از زندگی جدا میدانند و آن را برای زندگی بهتر و متعالیتر به کار میبرند و در واقع به جنبههای ملموس، عینی،مادی و کاربردی هنر و به ویژه هنر سینما در عرصهی دین نظر دارند که به همین دلیل سینمای دینی آنان رنگ تبلیغ و یا دعوت مستقیم به خود میگیرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) اما در سینمای اصیلن دینی شرق،دین به گونهای ناخودآگاه در بافت و ساختار فیلم وجود دارد و فیلم، بی آنکه صرفا به موضوعی دینی و یا حماسهای مذهبی محدود شود،جان و روح خود را از ظهور در دنیای معنوی، عرفانی و ملکوتی میگیرد."