خلاصة:
تفاوت مکاتب سیاسی را میتوان در تعریف آنها از انسان ریشهیایی کرد
(تاریخچه). از اینرو. مسئله این مقاله تبیین رویکرد آیتالله شاهآبادی به سیاست
عدّه و عدّه در پرتو نگاه ایشان به انسان است (بیان مسئله). مرتبط با این حوز»
پژوهشهای انجام شده یا صرفا بر بعد عرفانی و فلسفی انسان یا به بحث از
سیاست از نگاه ایشان فارغ از بستر انسانشناختی پرداختهاند (پیشینه). پس؛
پرسش اصلی مقاله این است که نسبت سیاست عدّه و عدّه با رویکرد
انسانشناختی در اندیشه آیتالله شاهآبادی چیست (سوال)؟ برای این منظور,
این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی به استفاده از روش اسنادی و با تکنیک
کتابخانهای در گردآوری اطلاعات اقدام کرده است (روش) که با بهره گیری از
مبانی مفهومی اقدام به تعریف انسان از نگاه آیتالله شاهآبادی با تفکیک طبیعت
و فطرت کرده» سپس نقش انسان را در تشکیل جامعه تحلیل کرده است. در
ادامه با تاکید بر اینکه احکام طبیعت باید پیرو احکام فطرت باشند (فرضیه)؛
سیاست عدّه و عدّه در اندیشه آیتالله شاهآبادی را تشریح میکند (هدف) و در نهایت سیاست های کلی مستخرج از نسبت اصول فطری سیاست عدّه با لوازم طبیعت انسان از نگاه سیاست عده به دست میآید (یافته).
The Political schools distinguished based on their own definition of human. Thus, this article dissects Ayatollah Shah-Abadi’s approach to Politics ('iddah” and' “Udah”) according to his view point about human. The related researches to Ayatollah Shah-Abadi’s works merely focused whether on Ayatollah’s merely philosophical and theosophy-related thoughts or political views omitting anthropological roots. So, the main question of this article is “How do “'iddah” and' “Udah” policies correlate based on Ayatollah Shah-Abadi’s own definition of human?” The article conducts a qualitative content analysis of content on Ayatollah’s collected works concerning his philosophy and his definition of the human-nature. Then, following the difference of “Nature and Fetrah”, Ayatollah shows human’s role in establishing the societies. Also, emphasizing that nature must be coordinated with Fetrah, Shah-Abadi’s views of “'Iddah” and' “Udah” policies are explained. Finally, the article dissects how Fetrah-based rules (the tendencies of coexistence, perfectionism, having dignity and help seeking) related to 'Iddah” policy and nature-based rules (improving the agriculture, industry, trade, donation and lending-culture) related to “Udah” Politics correlate to each others.