خلاصة:
توسعۀ اقتصادی و تجارت بینالمللی، به شکلگیری یک نظام اقتصادی به هم وابستۀ جهانی انجامید که هماکنون با توجه به پیشرفت جوامع بشری و نیازهای اساسی مردم، درحال تبدیل شدن به نظام واحد جهانی است؛ و در این میان، نهادهای بینالمللی نقش فراوانی را ایفا کردهاند. اگر قوانین تجاری شفاف و قابل پیشبینی باشند، میتواند همزمان منافع کشورهای واردکننده و صادرکنندۀ انرژی را تأمین کند. درواقع، جهانی شدن تجارت انرژی به واسطۀ سرمایهگذاریهای بینالمللی، مقرراتزدایی در بازارهای داخلی کشورها و ارتباط نوینِ بخش انرژی کشورها با اقتصاد سیاسی جهان، موجب افزایش اهمیت و جایگاه آن در روابط اقتصادی میان کشورها شده است. مقالۀ پیشرو، بیانگر گسترش پوشش نظام چندجانبۀ تجارت جهانی، ایجاد سازمان جهانی تجارت و تغییر و تحول در ماهیت تجارت محصولات انرژی در جهان است و کوشیده تا مشخص کند آیا محصولات انرژی متفاوت از دیگر محصولات هستند و نیاز به قوانین خاص تجارتی دارند؟ همچنین موانع وضع مقررات در تجارت انرژیِ سازمان تجارت جهانی را با توجه به ویژگیهای انواع مختلف انرژی بررسی کند.
Economic development and international trade have led to the formation of a global interdependent economicsystem, which is becoming a unique international system due to the development of human societies and basic needs in the present era, and in this regard, the international institutions have played a major role. If the business rules are clearer and more predictable, they can, at the same time, meet mutual interests of both energy exporting In fact, globalization of energy trading has increased the importance of its role in economic relations between countries through the international investment,deregulation ofdomestic markets of countries,and a new connection between the area of energy in different countries and the political economy in the word.The present studydescriptive way,explored internat ional energy rules as well as energy trade multilateral system and tried to determine whether energy products are different from other products and require certain trade rules.It also examines the obstacles to make regulations
ملخص الجهاز:
اين نگراني ها به طور متقابل با معيارهاي مختلف شامل رشد اقتصادي ، مصرف انرژي کشورهاي پيشرفته و درحال رشد، در دسترس بودن منابع انرژي ، کارايي و ماندگاري انرژي ، ثبات و نوسان قيمت هاي انرژي در بازارهاي بين المللي ، ثبات مالي يا بحران ها، سرمايۀ مورد نياز براي سرمايه گذاري به - منظور کشف و توليد انرژي ، مسائل ژئوپولتيکي ، ثبات سياسي و يا بي ثباتي مرتبط هستند .
بخش هايي که اعضاي سازمان تجارت جهاني در زمينۀ سياست هاي انرژي کشورهاي صادرکننده مورد بررسي قرار دادند، عبارت اند از: شيوه هاي قيمت گذاري دوگانه و يارانه هاي حاصل از آن ها، قيمت شکني معکوس محدوديت هاي صادرات و ماليات هاي صادرات ، و مشکلات مربوط به جابه جايي محصولات منابع طبيعي به وسيلۀ جايگزين ها.
دسترسي به بازار دسترسي به بازار، همواره از اهداف اساسي موافقت نامۀ گات و سازمان تجارت جهاني بوده و به معناي دسترسي به بازار و مجموعۀ اقدامات و شرايط تحميل شده از سوي دولت است که سبب ورود بدون تبعيض کالا و محصولات به کشورها مي شود (اميدبخش و همکاران ، ١٣٨٥: ٣٥).
در مقابل صادرکنندگان انرژي ، تصور مي کردند ماليات داخليِ بالايِ (شامل ماليات غيرمستقيم ) تحميل شده از سوي کشورهاي واردکنندٔە محصولات نفتي ازجمله بنزين ، توانايي آن ها را براي کسب درآمد از منابع طبيعي خود تضعيف مي کند؛ و تا زماني که اين ماليات ها براساس عدم تبعيض اعمال شوند، در مسير سازمان تجارت جهاني هستند ( ,Wilson .
in Energy and Environmental Services: Negotiating Objectives and Development Priorities, UNCTAD, United Nations, New York, US, Geneva, Switzerland, p.
International Trade in Energy Service and the Developing Countries.