خلاصة:
این مطالعه با هدف ارزیابی مدل مدیریت استراتژیک در آموزشهای فنیوحرفهای انجام گرفت. نوع طرح تحقیق، کمّی و روش تحقیق از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان کهگیلویه و بویراحمد و مراکز آموزشی به تعداد 553 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردید. این تعداد 227 نفر بودند و به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. به منظور توصیف نمونه و جامعه از آمار توصیفی استفاده گردید، جهت تحلیل دادهها و ارزیابی مدل از روش مدلیابی معادلات ساختاری و تکنیک حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شد. بر اساس یافتههای تحقیق، تمامی بارهای عاملی در سطح اطمینان 95 درصد معنادار شدهاند و در اندازهگیری سازههای خود سهم معناداری ایفا کرده اند. مدل از نظر اعتبار همگرا، روایی واگرا، پایایی سازگاری درونی، پایایی مرکب، توان پیشبینی و برازش از سطح مطلوبی برخوردار متناسب در آموزشهای مهارتی فراهم کند. و پیشنهاد میشود مدیران سازمان آموزش فنی و حرفهای بستری را مهیا سازند که مدیریت و تفکر استراتژیک در سازمان نهادینه و مبنای عمل قرار گیرد.
This study was conducted to evaluate the strategic management model in technical and professional training. The type of research design, quantitative, and research method were applied in terms of data collection, descriptive-correlation and purpose-oriented approach. The statistical population of the study consisted of 553 employees of Technical and Vocational Training in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad and educational centers. The sample size was calculated using the Cochran formula. This number was 227 and were selected randomly. A questionnaire was used to collect data. Descriptive statistics were used to describe the sample and society. For data analysis and evaluation of the model, structural equation modeling and partial least squares (PLS) technique were used. Based on the findings of the study, all factor loadings were significant at 95% confidence level and played a significant role in measuring their constructs. The model has a good level of convergent validity, divergent validity, internal consistency reliability, composite reliability, predictive power and fit. According to the results of the research, this model can provide a suitable framework for the formulation, implementation and evaluation of appropriate strategies in the training curriculum. It is suggested that administrators of the organization provide vocational training in a context so that strategic management and thinking are institutionalized in the organization.
ملخص الجهاز:
اهمیت مدل مدیریت استراتژیک در سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این است که میتوان با استفاده از آن فرایند مدیریت استراتژیک را به بهترین شکل مورد مطالعه قرار داد.
از مزایای مدل مدیریت استراتژیک در نظام آموزش مهارتی، جنبه هادی بودن آن است که موجب میشود جهت و مسیر فعالیت های سازمان و فرآیند تجزیه و تحلیل آن به زبانی ساده ارائه گردد و هم چنین محصولات ، بروندادها و پیامدهای نظام آموزشی را توصیف و مخاطرات تصمیم گیری را کاهش دهد.
لذا مساله اساسی در این تحقیق این است که با وجود اینکه ، مدل مدیریت استراتژیک در آموزش های فنی و حرفه ای در کشور طراحی گردیده ، لیکن با استفاده از تحلیل های آماری پیشرفته و دقیق مورد ارزیابی و واکاوی قرار نگرفته است .
همان گونه که از این تعریف استنباط میشود در مدیریت استراتژیک برای کسب موفقیت سازمانی بر چندین عامل تأکید می شود که عبارتند از هماهنگ کردن مدیریت ، بازاریابی، امور مالی، تولید، تحقیق و توسعه و سیستم های اطلاعات رایانه ای، بر اساس تعریف دیگری مدیریت استراتژیک ، مجموعه ای از تصمیم ها و اعمالی است که منجر به طراحی و اجرای استراتژیهایی میشود که برای حصول به اهداف یک سازمان مورد استفاده قرار میگیرند.
A Study of the Components of Strategic Management in Universities of the Country with the Internationalization Approach: A Case Study of the Faculties of Tehran Azad University.
A new model of strategic thinking competency, Journal of Strategy and Management (6)3: 242-264.
Tehran: Fifth International Conference on Strategic Management.