خلاصة:
هدف از اجرای این پژوهش بررسی نقش میانجی عزت نفس در رابطه بین حمایت اجتماعی با خستگی عاطفی و بهزیستی روانشناختی بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی با تاکید بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده (168نفر) تشکیل میدادند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 115 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش تصادفی ساده صورت گرفت. جمعآوری دادهها براساس چهار پرسشنامه حمایت اجتماعی زیمت و همکاران (1988)، خستگی عاطفی شوفلی و همکاران (2002)، بهزیستی روانشناختی ریف (1989) و عزت نفس روزنبرگ (1965) صورت گرفت که همسانی درونی آنها به ترتیب 71/0، 98/0 ،94/0 و 99/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از نظر متخصصان تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک دو نرمافزار SPSS و PLS صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد بین حمایت اجتماعی و عزت نفس رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و عزت نفس نیز با خستگی عاطفی و بهزیستی اجتماعی رابطه معنی داری دارد. هم چنین نقش میانجی عزت نفس در رابطه بین حمایت اجتماعی با خستگی عاطفی و بهزیستی روانشناختی تایید شد.
The purpose of this study was to investigate the mediating role of self-esteem in the relationship between social support with emotional exhaustion and psychological well-being. The research method was descriptive-correlation with emphasis on structural equations. The statistical population of the study consisted of all nursing students of Islamic Azad University (Abadeh Branch) (n = 168). Cochran's formula was used to determine the sample size and 115 individuals were selected as the sample and selected by simple random method. Data were collected using four questionnaires of social support of Zimet et al. (1988), emotional exhaustion of Schaufeli et al (2002), psychological well-being of Ryff (1989) and self-esteem of Rosenberg (1965). Cronbach's alpha coefficients were 0.71, 0.98, 0.94 and 0.99, respectively. And their content was approved by experts. Data were analyzed by SPSS and PLS software. The results showed that social support and self-esteem had a positive and significant relationship, and self-esteem had a significant relationship with emotional exhaustion and social well-being. The mediating role of self-esteem in the relationship between social support with emotional exhaustion and psychological well-being was also confirmed.
ملخص الجهاز:
جمع آوری داده ها براساس چهار پرسشنامه حمایت اجتماعی زیمت و همکاران (١٩٨٨)، خستگی عاطفی شوفلی و همکاران (٢٠٠٢)، بهزیستی روانشناختی ریف (١٩٨٩) و عزت نفس روزنبرگ (١٩٦٥) صورت گرفت که همسانی درونی آن ها به ترتیب ٠/٧١، ٠/٩٨ ،٠/٩٤ و ٠/٩٩ به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آن ها با استفاده از نظر متخصصان تایید شد.
علاوه بر این ، دانشجویان دانشگاه اغلب از فشارهای مرتبط با نیازهای تحصیلی، روابط بین فردی و جستجوی شغلی (١٩٩٩ ,Heckert &Ross, Niebling ) رنج می برند که این فشارها می تواند زمینه خستگی عاطفی در دانشجویان ایجاد کند ( ,Bakker &Schaufeli, Martinez, Pinto, Salanova ٢٠٠٢).
بهزادفر، عرب خزائلی، خانی ، زمانی و زمانی (٢٠١٧ ,Zamani &Behzadfar, ArabKhazaeli, Khani, Zamani, ) پژوهشی با هدف بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و عزت نفس با رضایت از زندگی در دانشجویان انجام داده است و به این نتیجه رسید که افزایش درک حمایت اجتماعی و عزت نفس منجر به بهبود بعد سلامتی و عملکرد کیفیت زندگی می شود.
بر این اساس این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا حمایت اجتماعی با خستگی عاطفی و بهزیستی روانشناختی با نقش میانجیگری عزت نفس دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده رابطه دارد؟ شکل (١) مدل مفهومی پژوهش را نشان می دهد.
٤. عزت نفس بین رابطه حمایت اجتماعی با خستگی عاطفی و بهزیستی روانشناختی نقش میانجی دارد.
The relationship between perceived social support and self-esteem with life satisfaction in students, Journal of Health Research, 1(3), 45-52.
How social support influences university students' academic achievement and emotional exhaustion: The mediating role of self-esteem, Journal: Learning and Individual Differences, 61, 120-126 Leary, M.