خلاصة:
امروزه تنوع و تغییرات سریع محیطی و افزایش عدم اطمینان، موجب شده تا اهمیت سرمایه هایی نظیر سرمایه انسانی که بتواند به خلق ثروت منجر شود افزایش یابد. کارآفرینی اجتماعی در سازمان های امروزی می تواند با راهبردهای مالی بهینه، مشکلات اجتماعی مانند بیکاری، بیکاری پنهان، بی عدالتی در دسترسی به خدمات و محرومیت های اجتماعی را از میان ببرد. پژوهش حاضر با هدف کارآفرینی اجتماعی رهیافتی نو درموآم فرایند سیاست گذاری نظام آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد انجام گرفت. روش پژوهش، روش اکتشافی آمیخته (کیفی- کمی) بوده که در بخش کیفی، تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی، پیمایشی لحاظ گردیده است. نمونه آماری در بخش کیفی،12 نفراز اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با روش نمونه گیری گلوله برفی و در قسمت کمی، اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به تعداد 190 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم دانشکده ها انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبه در بخش کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی آزمون تی تک نمونه انتخاب شده است. یافته های پژوهش در بخشکیفی شامل 44 کد باز،12 مولفه فرعی و 5 مولفه اصلی به دست آمد و نتایج بخش کمی پژوهش نشان داد که تمامی مولفه هایکارآفرینی اجتماعی شامل آمایش سرزمین، تربیت نیروی کار، تطابق با نیازهای جامعه، ثروت آفرینی و مهارت پروری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بالاتر از حد متوسط(مطلوب) است
Nowadays, the variety and rapid environmental changes and increasing uncertainty have increased the importance of capital, such as human capital, which can lead to wealth creation. Social entrepreneurship in today's organizations can eliminate social problems such as unemployment, hidden unemployment, injustice in accessing services and social deprivation with optimal financial strategies. The purpose of this study was to introduce a new approach to social entrepreneurship in the policy making process of Islamic Azad University of Mashhad. The research method is mixed (qualitative-quantitative) exploration method which is considered in qualitative part, qualitative content analysis and quantitative in survey. Statistical sample in qualitative section, 12 members of Islamic Azad University Board by snowball sampling method and in quantitative part, faculty members of Islamic Azad University of Mashhad Branch, 190 individuals were selected by stratified random sampling proportional to the size of the schools. Were. The method of analysis of interview data was selected in qualitative, open coding, axial and selective sections and in the quantitative section of single sample t-test. The findings of the qualitative section consisted of 44 open codes, 12 sub-components and 5 main components. The results of the quantitative research showed that all components of social entrepreneurship including land preparation, workforce training, adapting to community needs, wealth creation and skills Breeding in Islamic Azad University of Mashhad are above average.
ملخص الجهاز:
یافته های پژوهش در بخش - کیفی شامل ٤٤ کد باز،١٢ مولفه فرعی و ٥ مولفه اصلی به دست آمد و نتایج بخش کمی پژوهش نشان داد که تمامی مولفه هایکارآفرینی اجتماعی شامل آمایش سرزمین ، تربیت نیروی کار، تطابق با نیازهای جامعه ، ثروت آفرینی و مهارت پروری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بالاتر از حد متوسط (مطلوب ) است کلید واژه ها: سیاست گذاری، نظام آموزش ،کارآفرینی اجتماعی ١ دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران ٢ استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن ، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن ، ایران ٣ استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران ٤ استادیار گروه مدیریت ، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران * نویسنده مسئول iaubc.
١) مولفه های اصلی و فرعی کارآفرینی اجتماعی در سیاست گذاری نظام آموزش دانشگاه آزاد اسلامی کدامند؟ به منظور پاسخگویی به این سؤال ، بر اساس کدگذاری انتخابی، مولفه های اصلی کارآفرینی اجتماعی شامل ٥ مولفه اصلی شامل آمایش سرزمین ، تربیت نیروی کار، تطابق با نیازهای جامعه ، ثروت آفرینی و مهارت پروری و ١٣مولفه فرعی شامل برنامه ریزی های بلندمدت ، در نظر گرفتن عوامل طبیعی، آمایش تحصیلی، نیروی انسانی کارآمد، تربیت نیروی خلاق ، ارتباط بین نظریه ها با دنیای واقعیت ، پاسخگویی به نیاز جامعه ، تولید ایده ، توسعه اقتصادی، ارزش آفرینی، تجاری سازی آموزش و عملیاتی کردن آموزش ها و ٨٥ کد باز می باشد که با نرم افزار مکس کیودا در یک شمای کلی به صورت شکل ١ نشان داده شده است .
Social entrepreneurship: Creating value in the context of institutional complexity, Journal of Business Research, Volume 86, May 2018, Pages 245-258 Dacin, M.