ملخص الجهاز:
"نقاشی گورکانی که خود آمیختهای از عناصر اروپایی،هندی و ایرانی بود،نه فقط نوعی صورتگری و شبیهسازی را به ایرانیان معرفی کرد،بلکه همچنین واسطهی انتقال جنبههای معینی از هنر اروپایی سدهی شانزدهم به ایران شد.
بسیاری از مدارک دیگر نیز حاکی از آن است که از طریق ارتباط ایران و هند، عناصر بیگانه-هندی و اروپایی-در نقاشی عهد صفویان متأخر اهمیتی روز افزون یافته بود.
نخستین نقاشباشی دربار قاجار،میرزا بابا نام داشت که از او چندین پردهی رنگ روغنی و تصاویر یک دیوان اشعار فتحعلی شاه،مربوط به سالهای اولیهی سلطنت این شاه برجای مانده است.
در بخش نگارخانهی خیال، تابلوهایی از موزه پاس شیراز میبینیم که از عالیترین و چشمگیرترین آثار به نمایش درآمدهاند؛از جمله:«شاهزاده و شاهزاده خانم در حال درسگرفتن از پیر فرزانه»جنگ نادر شاه افشار با محمد هندوی گوریانی(جنگ کرنال)،جنگ چالدران(بین شاه اسماعیل و سپاه عثمانی)،«نادره بانوی نشسته بر پشتی با شاخهای گل در دست»،زن جغه به دست، تابلویی با نقش عمارت کلاه فرنگی و طبیعت بیجان و میوهجات(که جزو اولین نمونههای کار روی طبیعت بیجان و توجه به آن در نقاشی ایرانی است)،و ورود یوسف به مجلس زلیخا،و تابلویی از آقا سید محمد نقاش با عنوان شیرین و فرهاد که در آنها،توجه به جرئیات، پرداخت ظریف نقشهای حاشیهای و طراحی پسزمینهها،و تنوع و چشمنوازی رنگهای به کار رفته بسیار جالب توجه است.
در نگارخانهی آینه،مجموعهای بیبدیل از کتابهای چاپ سنگی مربوط به اوایل دوران ناصر الدین شاه،با تصویرگری میرزا علیقلی خویی ارائه شدهاند؛نسخههایی از«عجایب المخلوقات»،«رموز حمزه»و«شاهنامه» که متعلق به مجموعهی شخصی دکتر کازرونی و خانم فریال سلحشور هستند و برای اولین بار در این نمایشگاه عرضه شدهاند."