خلاصة:
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش اصول توسعه پایدار بر عملکرد طراحی دانشجویان کارشناسی طراحی لباس و در قالب یک طرح آزمایشی چهار گروهی سولومون با پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت. دادههای تحقیق بر اساس پرسشنامه حاصل از مطالعات کتابخانهای و نظرات اساتید و پژوهشگران آموزشی گردآوری شد. در این راستا 87 نفر از دانشجویان از میان دانشجویان ترم آخر کارشناسی رشته طراحی پارچه و لباس و طراحی و دوخت لباس دانشکده فنی و حرفهای دختران دکتر شریعتی انتخاب شدند و به چهار گروه تقسیم شدند. دو گروه به عنوان گروه آزمایش و دو گروه به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند تا در طرح چهار گروهی سولومون گنجانده شوند. آموزش اصول توسعه پایدار و اهمیت آن در طراحی لباس برای دانشجویان، طی یک دوره سه هفتهای انجام پذیرفت اما در کلاسهای گروههای کنترل، تدریسی صورت نگرفت. سپس نتایج حاصل از دادههای تحقیق با استفاده از آمار استنباطی شامل تجزیه و تحلیل واریانس و کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که آموزش اهمیت توسعه پایدار در صنعت نساجی و پوشاک به دانشجویان کارشناسی طراحی پارچه و لباس و کارشناسی طراحی و دوخت لباس سبب افزایش عملکرد شناختی آنان در طراحی پوشاک پایدار به منظور کاهش ضایعات میشود. لذا ارایه یک برنامه آموزشی که شامل سمینار و کارگاه طراحی پوشاک پایدار باشد، میتواند بر آگاهی دانشجویان از چرخههای عمر الیاف، منسوجات و پوشاک و تأثیرات زیستمحیطی آنها در طراحی لباس بیفزاید و از این طریق به تحقق توسعه پایدار در کشور کمک کند.
The purpose of this research work was to evaluate the impact of sustainable development principles on the design performance of students studying fashion design using a four-group experimental design with pre-test and post-test. In this regard, 87 students were selected from the last semester students in the field of textile design and clothing design and sewing in Dr. Shariati Vocational and Technical Girls College and were divided into four groups. Two groups were selected as experimental group and two as control group to be included in Solomon's four-group design. The teaching of the principles of sustainable development and its importance in fashion design for students were taught over a three-week period but were not taught in the control group classes. Then the results of the research data were analyzed using inferential statistics including analysis of variance and covariance. The results show that teaching the principles of sustainable development in the textile and apparel industry to undergraduate students of textile design and undergraduate design and sewing improves their cognitive performance in sustainable apparel design in order to reduce waste. Therefore, presenting a curriculum that includes a sustainable garment design seminar and workshop can improve students' awareness of the life cycles of fibers, textiles and garments and their environmental impacts on the fashion design and in this way, it will help to achieve sustainable development in the country.
ملخص الجهاز:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ٣: زنجيره عرضه منسوجات و پوشاک منبع : ٥ :٢٠١٧ ,Muthu صنعت نساجي يکي از بزرگ ترين توليدکنندگان اثرات مضر براي محيط زيست با استفاده از مواد و فرايندهاي شيميايي است .
جدول ٦: آزمون لوين براي نمرات پس آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ: يافته هاي پژوهش با توجه به مقدار آماره F در جدول تحليل واريانس نمرات پس آزمون براي کل پرسشنامه ، مقدار معنيداري ٠/٠٠٠ و کوچک تر از ٠/٠٥ است که نشان ميدهد بين ميانگين نمرات پس آزمون گروه آزمايش و گروه کنترل تفاوت معنيداري وجود دارد؛ به عبارت ديگر، تدريس توسعه پايدار در صنعت نساجي و پوشاک ميتواند بر عملکرد شناختي دانشجويان کارشناسي طراحي و دوخت و طراحي لباس تأثير مثبت داشته باشد.
همان طور که در جدول مذکور مشاهده ميشود نمرات پس آزمون گروه آزمايش اول (١) از گروه آزمايش دوم (٢) در حدود ٠/٧ به صورت معنيداري در سطح ٩٩ درصد بزرگ تر است که ميتواند ناشي از وجود پيش آزمون و جلب توجه دانشجويان درباره موضوع توسعه پايدار در صنعت نساجي و پوشاک باشد.
همچنين در جدول مذکور مشاهده ميشود که نمرات پس آزمون گروه آزمايش اول از گروه کنترل اول (٣) و دوم (٤) بيش از ١/٥ واحد به صورت معنيداري در سطح ٩٩ درصد بزرگ تر است که ناشي از اثر تدريس توسعه پايدار در صنعت نساجي و پوشاک بر عملکرد شناختي دانشجويان است .
در اين راستا، نه تنها آموزش توسعه پايدار و تأثيرات زيست محيطي صنعت نساجي و پوشاک لازم است ، بلکه افزايش مهارت هاي عملي طراحان نيز ضروري است .