خلاصة:
دریافت علوم اسلامی بدون شناخت اسلام امکان پذیر نیست. علوم زیادی از مناطق مختلف جهان توسط مسلمانان اخذ و در جهان اسلام نشو و نما گردید. از این رو علوم متعددی در جهان پا به عرصه ظهور گذاشت و مسلمانان توانستند در تمامی علوم از سایرین پیشی جویند و با تأسیس بیت الحکمههای و دانشگاههای اسلامی دانشمندان بزرگی را به دنیا معرفی نمایند. این دانشمندان با تاسی از علوم اسلامی و قرآن آثار متعدد مادی و معنوی از خود به یادگار گذاشتند که امروزه آرایه تمامی موزههای جهان اسلام و غیر اسلامی شده است. گفتار حاضر بر آن تا با رویکرد منطقی و با روش توصیفی تبیینی، تحول علم و دانش و دستاوردهای دانشمندان مسلمان را با تاسی از قرآن در تمامی عرصه مورد بررسی قرار داده و به معرفی آنها بپردازد.
ملخص الجهاز:
سپس به تدريج که تعليم حالت رسمي پيدا کرد و گسترش يافت ، بناهاي خاصي در کنار مساجد تأسيس شد که به تدريس اختصاص داشت ، ولي در هر مورد مسجد و مدرسه از لحاظ معماري و عقلي هرگز جدا از يکديگر نبوده ، و بعضي از مراکز بزرگ علم اسلامي همچون جامع ازهر مصر حتي در زمان حاضر هم مسجد است و هم مدرسه و به صورتي ژرف رنگ ديني دانش را در جهان اسلام منعکس ميسازد (آرام ، ١٣٦٦: ٢٧-٢٨).
ولي جاي بسي خرسندي براي تاريخ علم است که تعداد زيادي از اين ابزار و وسايل توسط دانشمندان عربي ـ اسلامي مورد استفاده قرار گرفته است و در رساله هاي متعدد و کارهاي بزرگي همراه با طرح هايي از جزئيات آنها توصيف شده اند.
اين کشف ، بازسازي تاريخي و ارائه جهان مأمون ، و همچنين ساير آثار باستاني نمايش داده شده در موزه ، کار پروفسور فوئات سزگين است که در سال ١٩٨٢ در جريان تأسيس موسسه تاريخ علوم عربي و اسلامي در دانشگاه يوهان ولفگانگ گوته در فرانکفورت ساخته شده است .
org//http:) (رجوع شود به تصویر صفحه) 1 ٥- موزة ملي تاريخ علوم پزشکي جمهوري اسلامي ايران در فرهنگ و تمدن ايراني که يکي از قديميترين و مستحکم ترين فرهنگ هاي بشري است ، علم طب همواره از جايگاه ويژه و ارزنده اي برخوردار بوده است .